e-reader

Vragen en antwoorden over het gebruik van allerhande internettoepassingen.
Plaats reactie
irisje

e-reader

Bericht door irisje » 04 mei 2014, 15:27

Met moederdag voor de deur heb ik een gesprek opgevangen waarin mijn 2 pubers aan het overleggen zijn om voor mij een e-reader te kopen vermits ik een fervent lezer ben. Ik heb hier zelf totaal geen ervaring mee en eerlijk gezegd het lijkt mij raar om te lezen zonder "boek" op mijn schoot. Iemand ervaring mee ? Ik moet er wel bij vertellen dat ik weinig boeken koop, maar een vaste klant ben in de bib, waar ze vanaf mei ook gaan starten met een groot aanbod e-boeken dat zeer snel zal uitgebreid worden, vertelden de bib medewerkers mij.
Irisje

Bien

Re: e-reader

Bericht door Bien » 04 mei 2014, 17:32

Irisje,

ik heb totaal geen ervaring met een e-reader en het spreekt mij ook totaal niet aan voorlopig, geef mij maar een bibboek waar ik naar hartelust de bladzijden kan omdraaien ;-)

Maar een collega die het wél bezit is er positief over.

Sowieso nog veel leesgenot, en als je leestips hebt : je mag ze mij altijd doorspelen ! :-)
To be a child is to know the fun of living.
To have a child is to know the beauty of life.

azer

Bericht door azer » 04 mei 2014, 21:29

Hoi! Ik heb er ene en ben supercontent! Gedaan met in slaap vallen en wakker schieten omdat het megadikke boek pijnlijk tegen je facade valt :-) . Handig ook in handtas voor onderweg met openbaar vervoer oid.

Carooke

Bericht door Carooke » 05 mei 2014, 07:21

Geen echte e-reader, maar wel een tablet en ondertussen al 3 jaar fervent e-reader op dat ding. (terwijl het toch veel zwaarder is dan een e-reader..)

Ik ben supercontent.. je weet altijd waar je geeidigt bent, nooit ezelsoren of een chocovlek van een vorige lezer, geen gedoe met licht want ding past zich aan, geen verkrampte duimen meer bij een dik boek.. en zoals in mijn geval sleep ik (via de ereader op gsm) zo'n 300 boeken mee.. Ik verveel me nooit meer als ik sta te wachten op de bus of wanneer ik bij het oudercontact zit te wachten..

Het is even wennen.. maar na een half boek ben je helemaal verknocht!
At some point, hanging in there just makes you look like an even bigger loser

Despair.com

justine

Bericht door justine » 05 mei 2014, 07:48

Carooke schreef:Geen echte e-reader, maar wel een tablet en ondertussen al 3 jaar fervent e-reader op dat ding. (terwijl het toch veel zwaarder is dan een e-reader..)
Dus je kan zo'n e-boek ook lezen op een ipad ? Ik ken daar dus helemaal niks van maar dit klinkt wel goed. Hoe werkt dat dan ? Je koopt zo'n boek via... en dat blijft dan voor altijd op je ipad staan of is dat maar voor een tijdje ? Sorry voor deze vragen die waarschijnlijk voor iedereen de evidentie zelve klinken, ik ben nog niet echt mee met deze tijd :oops:

Prutske

Bericht door Prutske » 05 mei 2014, 07:55

Ik lees heel soms eens een boek op de iPad, maar eigenlijk bevalt dat me maar matig. Ik blijf dus een fervent voorstander van het echte spul. Voordeel is wel dat je e-boeken makkelijker overal kan meenemen, en dat je niet moet selecteren :wink: Alleen, aan een zwembad of aan zee moet je met een iPad of zo niet gaan zitten (ik toch niet) Ik hoor wel veel positieve dingen over de Sony en de Kobo Glo.
Het hangt er ook een beetje vanaf waar je leest, vermoed ik (of je vaak boeken overal mee naartoe sleurt)
Wie niet in wonderen gelooft, is geen realist. (David Ben-Goerion)

Carooke

Bericht door Carooke » 05 mei 2014, 08:10

justine schreef:
Carooke schreef:Geen echte e-reader, maar wel een tablet en ondertussen al 3 jaar fervent e-reader op dat ding. (terwijl het toch veel zwaarder is dan een e-reader..)
Dus je kan zo'n e-boek ook lezen op een ipad ? Ik ken daar dus helemaal niks van maar dit klinkt wel goed. Hoe werkt dat dan ? Je koopt zo'n boek via... en dat blijft dan voor altijd op je ipad staan of is dat maar voor een tijdje ? Sorry voor deze vragen die waarschijnlijk voor iedereen de evidentie zelve klinken, ik ben nog niet echt mee met deze tijd :oops:
Ik heb geen ipad maar een android (een Acer en een kleinere samsung) .. ik weet niet in hoeverre er een verschil is.
Je hebt een programma nodig waarmee je kan lezen. Ik gebruik zelf Lumiread of Alkido (dezelfde maar afhankelijk van toestel) en daarmee kan je boeken lezen in een epub formaat.
Ik lees voornamelijk Engels, dus heb zelden een probleem om een boek te vinden. Meestal koop ik via Amazon of Bol.com, heel af en toe via de uitgevers zelf.
Eens je een boek hebt is het ook het jouwe en blijft het gewoon staan. Uiteraard neem je best een backup zoals met alle computer bestanden.

In sommige gevallen zoals bij kindle (ereader en programma) wordt er door google automatisch bijgehouden welke boeken je hebt. en waar je zit in een boek (niet alle, maar ben er niet uit waarom wel of niet) dus dat is iets handiger als je meerdere readers hebt zoals ik, omdat het automatisch syncroniseert op alle toestellen. maar persoonlijk vind ik dat er ook nadelen zijn. Zo duurt het ellenlang om te beginnen lezen als er geen internet verbinding is.

Despair.com

141110

Bericht door 141110 » 05 mei 2014, 08:16

Ik heb ook een tablet. Ik gebruik die niet alleen, maar wel in de eerste plaats, voor het lezen van e-books. Af en toe haal ik ook nog wel eens boeken in de bib, maar ik lees weer veel meer dan vroeger sinds ik e-lees. Het grootste voordeel is inderdaad dat je altijd boeken bij je hebt zonder dat je er extra moet mee sleuren. Ik koop eigenlijk nooit papieren boeken omdat ik geen plaats heb om die allemaal te zetten, dat is met e-books dus ook geen enkel probleem.
Maar waar ik dus persoonlijk wel een probleem mee heb: het uitlenen van boeken in de bib is gratis (op de 5 euro lidgeld per jaar na dan), het uitlenen van e-books in diezelfde bib zal, toch in Leuven, 5 euro per drie boeken kosten. Waarom zou iemand betalen voor een e-book als je dat zelfde papieren boek gratis kan lenen?
justine schreef:Dus je kan zo'n e-boek ook lezen op een ipad ? Ik ken daar dus helemaal niks van maar dit klinkt wel goed. Hoe werkt dat dan ? Je koopt zo'n boek via... en dat blijft dan voor altijd op je ipad staan of is dat maar voor een tijdje ? Sorry voor deze vragen die waarschijnlijk voor iedereen de evidentie zelve klinken, ik ben nog niet echt mee met deze tijd :oops:
Er zijn heel wat apps waarmee je digitale boeken kan downloaden en lezen. Als je ze koopt (via bol.com of andere sites bv) blijven ze van jou. Als je ze leent in de bib zouden ze na vier weken verdwijnen. Hoe dat dan precies werkt weet ik niet, want dat heb ik nog niet geprobeerd.

irisje

Bericht door irisje » 05 mei 2014, 15:33

Hier in Vilvoorde zou het ook 5€/3 boeken zijn en slechts 3 weken te behouden. Het voordeel zou zijn dat je niet meer -soms maanden- moet wachten om een nieuw populair boek te kunnen lezen en dat je je niet meer moet verplaatsen. Je zou alles online kunnen doen, zowel je 5 euro storten als het boek opladen, dus niet meer gebonden aan de toch wel niet zo werkende mens vriendelijke openingsuren van mijn bib.
Ik ben er nog niet helemaal uit...
Op een leesforum raden de meesten het mij allemaal aan, zij zouden niet meer willen ruilen naar een gewoon boek.

azer

Bericht door azer » 05 mei 2014, 18:56

Je kan idd ook boeken lezen op een tablet, echter dat is niet aan te raden. Zeker niet voor een gans boek!
Een e-Reader geeft geen licht, het "leesgevoel" is exact zoals een boek. Een tablet geeft (blauw)licht en is echt niet goed voor de ogen. Ik kan op m'n tablet geen 50 bladzijden aan 1 stuk door lezen. Op m'n e-Reader daarentegen hangt de leesduur af van de kwaliteit van het boek, niet van m'n ogen :D
Kenmerken van een e-reader

E-readers zijn gemaakt om te lezen. Dat is een belangrijk verschil met een tablet. De enige functie van het toestel is lezen. Via draadloos en mobiel internet kan je in dezelfde online boekhandels boeken downloaden. Je kan er ook digitale tekstbestanden op beheren en lezen, of tijdens het lezen opzoekingen doen in gekoppelde woordenboeken of encyclopedieën. Maar het internet doorbladeren en volwaardig surfen is niet mogelijk met een e-reader. Dat komt omdat de schermtechnologie anders is dan bij tablets of computers. De meeste e-readers tonen tekst op elektronisch papier. Dat is een informatiedrager waarbij tekst op scherm getoond wordt zonder elektrische stroom. Er wordt digitale inkt gebruikt die bestaat uit kleine bolletjes die aan één kant gekleurd zijn en aan de andere kant ongekleurd. Dat geeft tot nu enkel zwart-witwaarden als resultaat. Omdat het scherm geen licht afgeeft voelt het aan als lezen op papier. Het lukt dus ook perfect buiten in de zon. Een ander voordeel van deze technologie is dat het enkel stroom verbruikt als je een nieuwe pagina opvraagt. Daardoor hebben de meeste toestelen een zeer lange batterijduur. Het nadeel is dat deze schermtechnologie alleen nog maar doorontwikkeld is voor het weergeven van zwart-wit teksten of beelden. Ideaal voor romans, onbruikbaar voor boeken waarbij kleur een belangrijke functie heeft.

Ben je een gefocuste lezer die veel onderweg is, en duizenden zwart-wit boeken voor minder dan 200 gram altijd binnen handbereik wil, dan is een e-reader voor jou een interessant toestel.
Ik heb m'n e-Reader nog maar 2 keer moeten opladen- hij gaat uuuuuuuuuuuuuuuuuuuuren mee!

Allé, 't is maar mijn mening :-)

Groetjes!

Bieke
Teamlid

Bericht door Bieke » 05 mei 2014, 19:09

Irisje... sinds mijn eerste e-bookaankoop heb ik nog maar alleen digitaal gekocht. De papieren die er daarna nog bijgekomen zijn, zijn allemaal cadeaus geweest van mijn kinderen.

Waarom alleen nog digitaal? Omdat die altijd goedkoper zijn en je moet er de deur niet voor uit 8)
EN... omdat ik de lettergrootte kan instellen naar mijn noden... tja, dat is echt wel een groot voordeel, voor mij dan toch :achja:

Ik zou alleen niet direct nog voor een gewone e-reader kiezen. Hoewel die dan weer het voordeel heeft van rustiger aan de ogen te zijn en dat je die ook in zonlicht kan lezen, in tegenstelling tot een tablet. Maar met een tablet kan je dan weer zoveel meer. Boeken zullen ook steeds meer multimediaal materiaal integreren... daarmee kun je weg op een tablet, niet op een e-reader. Enz enz... Maar goed, er staat natuurlijk wel een prijskaartje tegenover.

141110

Bericht door 141110 » 05 mei 2014, 19:13

Goh, ik lees echt wel uren aan een stuk op de tablet en heb er geen last van aan mijn ogen. En inderdaad wat Bieke zegt: je kan je letters zo groot of zo klein zetten als je zelf wil, je kan eventueel witte letters op een zwarte achtergrond kiezen,...). Alleen lezen in de zon is lastiger omdat het scherm weerkaatst (al worden de schermen wel steeds beter).
Dat opladen is inderdaad wel een nadeel t.o.v. een e-reader. Maar het grote voordeel vind ik dat je ineens ook steeds je internet en je mails bij de hand hebt op één toestel.

Carooke

Bericht door Carooke » 05 mei 2014, 20:22

Hangt allemaal af van het programma dat je gebruikt op tablet. Ik kan kleur van het blad kiezen.. staat op beige bruin net als een boek.licht kan je ook aanpassen.. dus geen last van blauw licht of vermoeide ogen.
Maar inderdaad.. weerspiegelen is soms een probleem. Al heb ik op mijn gsm een speciale screenprotector.. dus ook geen last meer van mijn eigen kop in het scherm bij het lezen :-)

Despair.com

irisje

Bericht door irisje » 06 mei 2014, 15:52

Het voordeel van mijn mails en internet tegelijkertijd ter beschikking te hebben, vervalt voor mij. Als ik tijd heb om te lezen dan wil geen mails lezen/beantwoorden. Als het superdringend is, zullen de mensen mij wel bellen en mails beantwoord ik wanneer ik zin heb. Ondanks dat velen dat normaal vinden, heb ik nog steeds zoiets van "een mail kan wachten". Mijn werkmail beantwoord ik in de tijd die ik aan het werk ben en niet buiten deze uren. Anders heb ik nooit gedaan...
Dus het zal hoogst waarschijnlijk een e-reader worden...
(of als ze krap bij kas zitten een bos bloemen :-) )

iris

Prutske

Bericht door Prutske » 06 mei 2014, 16:09

irisje schreef:Het voordeel van mijn mails en internet tegelijkertijd ter beschikking te hebben, vervalt voor mij. Als ik tijd heb om te lezen dan wil geen mails lezen/beantwoorden. Als het superdringend is, zullen de mensen mij wel bellen en mails beantwoord ik wanneer ik zin heb. Ondanks dat velen dat normaal vinden, heb ik nog steeds zoiets van "een mail kan wachten". Mijn werkmail beantwoord ik in de tijd die ik aan het werk ben en niet buiten deze uren. Anders heb ik nooit gedaan...
Dus het zal hoogst waarschijnlijk een e-reader worden...
(of als ze krap bij kas zitten een bos bloemen :-) )
iris
:goodpost:
Wie niet in wonderen gelooft, is geen realist. (David Ben-Goerion)

Plaats reactie