Groen uitgevallen proefdruk

Vragen en antwoorden over het gebruik van allerhande internettoepassingen.
Plaats reactie
Gobi

Groen uitgevallen proefdruk

Bericht door Gobi » 19 feb 2014, 20:26

Vandaag de proefdruk van de geboortekaartjes ontvangen. Nu blijkt de kaart iets groener te zijn dan verwacht. Het is ook iets groener dan wat ik uitprint. Welke kleuraanpassingen doe ik best in fotoshop, ik zou de kaart iets bleker/geler willen? Het is niet de bedoeling nog 5 proefdrukken te bestellen. Iemand die hier enige,ervaring in heeft?
"Nee zeggen vanuit je diepste overtuiging is beter dan ja zeggen om te behagen, of erger nog, om moeilijkheden te vermijden." M. Gandhi

Liesiii

Re: Groen uitgevallen proefdruk

Bericht door Liesiii » 19 feb 2014, 21:40

Laat je de kaartjes bij een drukker drukken?
Dan kan je daar misschien op een pantonewaaier de juiste kleur kiezen en die gebruiken in je opmaak.
Jou print, of wat je op je scherm ziet, gaat er altijd anders uit zien dan wat je laat drukken, maar zo ga je de juiste kleur wel het beste kunnen benaderen.

Succes!
L.
ouders kunnen weten en tegelijk zo hulpeloos zijn

Gobi

Bericht door Gobi » 19 feb 2014, 21:48

Het is via een onlinebedrijf. Zal het dus via fotoshop, de eigen printer en een nieuwe proefdruk moeten regelen. Heb wel gemerkt dat ik in fotoshop wel kleuren met een naam (o.a. Pantone) kan kiezen. Misschien daar even mee spelen.
"Nee zeggen vanuit je diepste overtuiging is beter dan ja zeggen om te behagen, of erger nog, om moeilijkheden te vermijden." M. Gandhi

Liesiii

Bericht door Liesiii » 19 feb 2014, 22:03

Misschien een proefdruk laten maken van enkele kleurstalen.
Gaat het over een kleurvlak of zitten er schakeringen in?
Als je ergens in je ontwerp de juiste kleur hebt kan je die selecteren met het pipetje en er zo een eigen kleurswatchs van maken om dan te gebruiken.

Ik probeer maar wat mee te denken hè, al zou een pantonewaaier het wel allemaal veel makkelijker maken...

Gobi

Bericht door Gobi » 19 feb 2014, 22:17

Het is een kaartje met foto in duotone-mode (zwart- een geel) in fotoshop. Het wordt nadien omgezet in cmky-kleuren om te drukken. Als ik het zelf uitprint dan is het iets bruiner/geler dan wat terugkwam van de firma. Heb al even met de kleuren zitten spelen en nu heb ik iets dat bruiner, maar ook rozer is.

Ik kan altijd de kleurcode die ik nu heb gekozen altijd wel eens opzoeken.

Liesiii

Bericht door Liesiii » 19 feb 2014, 22:56

Als je rekening houdt met het feit dat je scherm wss niet gekalibreerd is + dat je niet op een gevalideerde printer print en dat bij omzetting van je kleuren naar CMYK er nog een verschil is, dan weet je ook dat het moeilijk is om iets te ontwerpen dat er gedrukt net zo uit ziet als je ontwerp op de computer.
Maar dat is net de uitdaging ;-)

Gobi

Bericht door Gobi » 20 feb 2014, 08:10

I know. Het hoeft ook niet exact hetzelfde te zijn als wat uit mijn printer komt (gezien de beperkingen van mijn computer en de vele onbekenden in het proces), maar nu doet de kleur van het gedrukte kaartje mij aan een diarree-aanval :oops: denken en dat vind ik er nu toch net iets erover voor een blijde gebeurtenis.

Plaats reactie