TomTom of smartphone als gps

Vragen en antwoorden over het gebruik van allerhande internettoepassingen.
Plaats reactie
151130

TomTom of smartphone als gps

Bericht door 151130 » 23 apr 2013, 20:18

Mijn TomTom is volledig vastgelopen, resetten helpt niet, bij aansluiten op pc wordt hij niet herkend :?
Dus vrees ik dat beestje het begeven heeft, de batterij is trouwens ook ver naar de vaantjes.

Nu ben ik dus aan het twijfelen of ik een nieuwe gps zou kopen of een smartphone met gps-functie.

Iemand ervaring mee? Wat zijn de pro en contra's?

Jo

shamrock

Re: TomTom of smartphone als gps

Bericht door shamrock » 24 apr 2013, 21:18

Een collega is een tijdje geleden voor een paar dagen op citytrip naar Parijs geweest en in plaats van een stadsplan te gebruiken, heeft hij daar z'n smartphone als gps gebruikt. Allemaal heel leuk en trendy, tot de factuur in de bus viel : 700€! Na wat telefoontjes met Proximus heeft hij gedaan gekregen dat Proximus de grootste kost liet vallen maar de boodschap is dus : let op met mobiel internet, zeker in het buitenland (in het binnenland kom je waarschijnlijk wel toe met het volume dat inbegrepen is in je abonnement). Die GPS zorgt voor een continue internetverbinding en ondertussen tikt de rekening aan.
Dus als je je GPS vaak gebruikt in het buitenland, is TomTom misschien toch interessanter (of alleszins bij het maken van de vergelijking niet alleen rekening houden met aankoopprijs van het toestel maar ook met de verbruikskost).

cactus
Contacteer:

Bericht door cactus » 24 apr 2013, 21:21

GPS-software op een smartphone kan je ook off-line gebruiken hoor, als je je kaarten downloadt. Dit is zeker geen tegenargument om een smartphone als gps te gebruiken. Maar als iemand je belt terwijl je aan het rijden bent, heb je wel de kans om te verdwalen denk ik.

C
"every new beginning comes from some other beginnings end"
(semisonic)
www.casacampello.be

Eric
Contacteer:

Bericht door Eric » 24 apr 2013, 21:30

Je batterij ziet enorm af als je de GPS functie op je smart phone gebruikt. Kan je hem blijven opladen is er iets voor te zeggen.
Een Tomtom zal er bij mij sowieso niet inkomen. Ben addicted to Garmin ;-)

Bieke
Teamlid

Bericht door Bieke » 24 apr 2013, 22:56

Ik heb een iPhone 3GS met Navigon. Dat is geschikt als je te voet bent of met de fiets, maar in de auto is dat geen goeie optie. Tenzij je de Tomtom-oplossing voor iPhone kiest met een aparte gps-chip! Maar dan kan je dus evengoed een dedicated gps kopen.
M.a.w. de gps-functie van de iPhone volstaat niet in de wagen. Of dat ook zo is voor de nieuwere iPhone-modellen weet ik niet. Hoe het zit met de Android smartphones weet ik ook niet.

GPS op smartphone maakt de batterij heel snel leeg, dat klopt. Bij mij is dat tegenwoordig al na een 2-tal uurtjes.

Ik zou dus een aparte GPS aanschaffen, zo duur zijn die dingen tegenwoordig ook niet meer.

131213

Bericht door 131213 » 25 apr 2013, 06:27

ik heb een smartphone (samsung galaxy S III mini) met GPS, en ik gebruik de GPS functie enkel als ik even ergens de draad kwijt ben. Ik ben zo'n ouderwetse die nog met kaarten werkt, en in principe als ik ergens nieuw naartoe rij print ik enkele google-mapjes af om er te geraken. Ik probeer het uit mijn hoofd te doen, de prints zijn back-up. Pas als ik de mist in ga door omleidingen en buiten mijn kaartgebiedjes geraak, dan neem ik de smartfone als back-up, gewoon om even te kijken. Ik denk ook dat een permanent gebruik de telefoon zou overbelasten, en het schermpje is erg klein, ik heb er geen houder voor in de auto. Dus: er rijdend naar kijken vergt zo'n inspanning dat het me gevaarlijk lijkt...

Eric
Contacteer:

Bericht door Eric » 25 apr 2013, 07:11

Jo, kan je geen GPS kopen met telefoonfunctie? :whistle:

Carooke

Bericht door Carooke » 25 apr 2013, 07:29

Heb ooit een Mio gehad.. dat brave mens had soms last met links of rechts, en raakte helemaal in paniek als wanneer ze de weg kwijtraakte...
Kortom, als je voor GPS gaat zou ik voor iets anders gaan daan dit merk :whistle:

Momenteel gebruik ik het niet vaak, dus neem ik die van mijn android (galaxy ace plus) en die is prima. Heb die ook al tijdens autoritten in de stad gebruikt en werkte perfect.. Weet ook altijd de weg want regelmatig (gratis) updates.
Maar zoals vermeld moet je wel rekening houden dat je aan internet moet hangen.. en het verbruik is er naar. Maar ik ben er in ieder geval blij mee .
At some point, hanging in there just makes you look like an even bigger loser

Despair.com

Prutske

Bericht door Prutske » 25 apr 2013, 07:33

Ik heb een iPhone 4s, en zoals Bieke zegt, ik vind dat bijzonder onhandig in de wagen. Ik heb dan ook een aparte gps
Wie niet in wonderen gelooft, is geen realist. (David Ben-Goerion)

151130

Bericht door 151130 » 25 apr 2013, 18:56

Eric schreef:Je batterij ziet enorm af als je de GPS functie op je smart phone gebruikt. Kan je hem blijven opladen is er iets voor te zeggen.
Een Tomtom zal er bij mij sowieso niet inkomen. Ben addicted to Garmin ;-)
Sinds ik mijn wandelgps heb van Garmin, ben ik ook fan van Garmin :lol: maar die is niet handig om te gebruiken in de auto, deze houdt namelijk geen rekening met het eenrichtingsverkeer.

Mio komt er hier ook niet in, al veel klachten over gehoord!

En zoals ik iemand ben die regelmatig vergeet van mij gsm op te laden, zou dit door deze ook als gps te gebruiken nog meer kunnen voorvallen :-)
Mijn collega heeft de nieuwste IPhone met tomtom, hij vindt dat fantastisch, maar zoveel geld wil ik er zeker niet aan uitgeven.

Iedereen bedankt voor de info :-)

Jo

Plaats reactie