Windows firewall voldoende veilig?

Vragen en antwoorden over het gebruik van allerhande internettoepassingen.
Plaats reactie
Lost

Windows firewall voldoende veilig?

Bericht door Lost » 07 feb 2012, 13:36

Ik kreeg net een sms waarin stond dat men mijn pc één van de komende dagen gaat hacken. En net nadat het weer wat rustig was... (fb, telenet en vdab account zijn reeds gehackt geweest)

Ik heb momenteel enkel de windows firewall actief staan, en vraag me af of dit voldoende beveiliging geeft.

Die sms gaat natuurlijk mee in het lopende onderzoek, maar 't geeft een vies gevoel te weten dat er iemand aan 't azen is om je pc te kraken...
We're all trapped.
Each of us is stuck being who we are. Sometimes we fight to change ourselves, but ultimately this has little effect.
We can change what we do, but we cannot change who we are

cactus
Contacteer:

Re: Windows firewall voldoende veilig?

Bericht door cactus » 07 feb 2012, 16:30

Een pc hacken is niet zo eenvoudig, dit lijkt me eerder bangmakerij eigenlijk. Windows firewall (of een andere softwarematige firewall) is voldoende, en bij thuisgebruik eigen zelfs overbodig. Je "hardwarematige" router die je hebt (een belgacom- of TN-router neem ik aan) is ook al een firewall die default alle uitgaande connecties toelaat en alle binnenkomende blokkeert. Progs als windows firewall zijn wel nuttig als je bvb. met een laptop op openbare netwerken gaat aanmelden (bvb. hotspots of dergelijke).

Zolang je in je thuisnetwerk blijft, en je antivirus up to date houdt zit je wel veilig. En een sterke WPA2-key voor je wlan hebben uiteraard, en een deftig paswoord voor je router en je TN account! Vergeet niet dat bij telenet je hele wlan-config op te vragen/te wijzigen is via je "mijn telenet"-pagina. Dit is eigenlijk de zwakste schakel in heel de boel, in geval van twijfel: dit wachtwoord veranderen best.

C
"every new beginning comes from some other beginnings end"
(semisonic)
www.casacampello.be

Lost

Bericht door Lost » 07 feb 2012, 16:43

Ik dacht al dacht zoiets, maar ik heb graag wat meer zekerheid in m"n gemoed. De Tn router met WPA2-PSK key is op zich al een deftige sleutel om binnen te geraken en de firewall en Avast staan ook redelijk scherp geconfigureerd.
We zien wel, maar met die sms heb ik wel weer wat meer draagkracht om met die klacht eindelijk juridische stappen te ondernemen denk (hoop) ik.
We're all trapped.
Each of us is stuck being who we are. Sometimes we fight to change ourselves, but ultimately this has little effect.

JVM

Bericht door JVM » 07 feb 2012, 17:03

PC's hacken is iets dat je vooral in films ziet...

Wat vaak voorkomt is dat iemand je paswoord vindt van Hotmail/Facebook/... Vaak gebruiken mensen hetzelfde paswoord voor verschillende sites en dan kunnen ze een heel deel van je elektronische communicatie overnemen. Zorg ook dat die paswoorden sterk zijn en soms eens wijzigen.

Lost

Bericht door Lost » 07 feb 2012, 18:27

Al m'n paswoorden zijn verschillend en ze worden wekelijks veranderd.

Er is een justitionele cel onofficieel met die zaak bezig en ze/we verzamelen een hele hoop info om officieel verder te kunnen gaan. Na al de anonieme sms'en en mails tillen ze er nogal zwaar aan, ook al staat er geen bedreigende taal in, wel bekentenissen van het misdrijf zoals in de laatste sms.
Die sms gaf ineens een richting waarin we kunnen gaan spitten, eindelijk.
We're all trapped.

GebrokenVaas

Bericht door GebrokenVaas » 09 feb 2012, 12:45

cactus schreef:Een pc hacken is niet zo eenvoudig, dit lijkt me eerder bangmakerij eigenlijk. Windows firewall (of een andere softwarematige firewall) is voldoende, en bij thuisgebruik eigen zelfs overbodig. Je "hardwarematige" router die je hebt (een belgacom- of TN-router neem ik aan) is ook al een firewall die default alle uitgaande connecties toelaat en alle binnenkomende blokkeert. Progs als windows firewall zijn wel nuttig als je bvb. met een laptop op openbare netwerken gaat aanmelden (bvb. hotspots of dergelijke).

Zolang je in je thuisnetwerk blijft, en je antivirus up to date houdt zit je wel veilig. En een sterke WPA2-key voor je wlan hebben uiteraard, en een deftig paswoord voor je router en je TN account! Vergeet niet dat bij telenet je hele wlan-config op te vragen/te wijzigen is via je "mijn telenet"-pagina. Dit is eigenlijk de zwakste schakel in heel de boel, in geval van twijfel: dit wachtwoord veranderen best.

C
Het is niet eenvoudig voor degene die niet weet hoe er aan te beginnen. Voor degene die dit wel weet ... niet.

Een account "hacken" is meestal omdat het paswoord te zwak is. Te kort, een typische lettercombinatie, geen tekens erin. Eigenlijk is dit per definitie niet hacken.

cactus
Contacteer:

Bericht door cactus » 09 feb 2012, 13:20

GebrokenVaas schreef:
cactus schreef:Een pc hacken is niet zo eenvoudig, dit lijkt me eerder bangmakerij eigenlijk. Windows firewall (of een andere softwarematige firewall) is voldoende, en bij thuisgebruik eigen zelfs overbodig. Je "hardwarematige" router die je hebt (een belgacom- of TN-router neem ik aan) is ook al een firewall die default alle uitgaande connecties toelaat en alle binnenkomende blokkeert. Progs als windows firewall zijn wel nuttig als je bvb. met een laptop op openbare netwerken gaat aanmelden (bvb. hotspots of dergelijke).

C
Het is niet eenvoudig voor degene die niet weet hoe er aan te beginnen. Voor degene die dit wel weet ... niet.

Een account "hacken" is meestal omdat het paswoord te zwak is. Te kort, een typische lettercombinatie, geen tekens erin. Eigenlijk is dit per definitie niet hacken.
Het gaat hier wel over een pc hacken he GV? Met een dynamisch intern IP én een dynamisch extern IP én achter een firewall is dit (zonder op hetzelfde wlan te zitten) héél moeilijk zou ik denken.

C
"every new beginning comes from some other beginnings end"
(semisonic)
www.casacampello.be

Plaats reactie