Face Book brol

Vragen en antwoorden over het gebruik van allerhande internettoepassingen.
131029

Face Book brol

Bericht door 131029 » 20 jan 2011, 12:15

Gisteren kreeg ik ineens het probleem dat ik ook al bij anderen zag opduiken.
Namelijk, ongevraagd opent er bij mijn contactpersonen een chatvenster van mij met een link naar een foto in.
Iemand raadde me dit programma aan om mijn computer compleet te scannen omdat ik waarschijnlijk met een virus of Trojaans paard zou zitten. Ik heb het programma heel mijn computer laten scannen maar geen vieze dingen werden gevonden.
Iemand anders van mijn contactpersonen had Spybot moeten laten installeren.
Iemand enig idee wat dat pop-up gedoe van mijn chatvenster zou kunnen geweest zijn?
Het probleem lijkt van de baan want ik krijg geen "klachten" van mijn contactpersonen meer.
Ik geef meteen mee dat ik op FB geen spelletjes meer speel en zo goed als geen toepassingen meer gebruik.

Marc
Teamlid
Contacteer:

Re: Face Book brol

Bericht door Marc » 20 jan 2011, 23:17

Peter schreef:Ik geef meteen mee dat ik op FB geen spelletjes meer speel en zo goed als geen toepassingen meer gebruik.
Maar waar je dan wél mee bezig bent op't "smoeleboekske" vertel je niet hé :whistle:
Awel, beste HV'ers...'k zal ik het hier effekes uit de doeken doen se !
.......
Grapke Peter..nu begon je :oops: te worden hé :yes:

:wink:
“In three words I can sum up everything I've learned about life: it goes on.”
- Robert Frost -

131029

Bericht door 131029 » 21 jan 2011, 12:22

Marc schreef:mee bezig bent op't "smoeleboekske" vertel je niet hé
Flauwekul verkopen zoals de meeste :wink:

Marc
Teamlid
Contacteer:

Bericht door Marc » 21 jan 2011, 13:04

Peter schreef:

Hélaba... jouw geval nie veralgemenen hé. Ik vertel daar (en nergens) flauwekul.
't Is allemaal serieus ...gezwets :whistle:
“In three words I can sum up everything I've learned about life: it goes on.”
- Robert Frost -

archo

Bericht door archo » 23 dec 2011, 18:45

Peter schreef:Gisteren kreeg ik ineens het probleem dat ik ook al bij anderen zag opduiken. Namelijk, ongevraagd opent er bij mijn contactpersonen een chatvenster van mij met een link naar een foto in. Iemand raadde me dit programma aan om mijn computer compleet te scannen omdat ik waarschijnlijk met een virus of Trojaans paard zou zitten. Ik heb het programma heel mijn computer laten scannen maar geen vieze dingen werden gevonden.
Ik geef meteen mee dat ik op FB geen spelletjes meer speel en zo goed als geen toepassingen meer gebruik.
Dag Peter,
ik ben tamelijk nieuw hier en graag in allerlei vormen op de computer bezig. Heb daarvoor ook een heleboel cursussen gevolgd.
Ik weet niet of uw probleem (januari 2011) ondertussen al opgelost is. Niettemin wil ik graag adviseren. Allicht zal het ook voor heel wat andere gebruikers van nut kunnen zijn.

VOORBEREIDING -
Je zegt dat je geen toepassingen meer gebruikt. In uw Privacyinstellingen van Facebook, ga je onder in de lijst bij "Geblokkeerde personen en apps" een keer in de apps lijst de grote kuis te houden. Facebook 't smoelboekske dus :) is plezier en daarom moet je zelf bepalen wat je nog doorlaat en wat niet. Staat Zoosk nog in die lijst, dan is dat vast de eerste die ik zou blokkeren. Dat vind ik al de meest onbetrouwbare. Zoek maar eens in Google wat Zoosk allemaal doet. Zolang ze nog niet geblokkeerd worden in je Facebook zelf, mag je ze er honderden keren afsmijten, ze worden bij het klikken op het link in facebook telkens weer geïnstalleerd. Dus kijk eerst eens in die lijst wat je er wil blokkeren.
Zorg ook in je Accountinstellingen bij Beveiliging (dat vind je in de linkermarge het 2de item) dat je "HTTPS gebruiken" aanvinkt. HTTPS is HYperTExt Protocol Securited

DE KUIS :
1) Zorg vooral voor een goeie antivirus programma. Als je niet veel kosten wil maken, is AVG Free, zeker al een onmisbaar programma. Zelf vertrouw ik nog het meest op Norton. Die keuze mag je zelf maken. Er zijn heel wat soorten op de markt. Elk soort heeft wel zijn voordeel of zijn nadeel. Trouwens... over Norton wordt als nadeel genoemd dat het te sterk het draaien van de computer vertraagd. Ik zou een hele afzonderlijk bericht kunnen maken over het soort virussen en soorten en merken antivirusprogramma's. Ga je internetbankieren of ga je veel op websites die gegevens uitwisselen (ja ja Houvast forum is dat ook, en Facebook is dat ook als je chat) kies dan niet gewoon voor een antivirusprogramma maar kies voor een Internet Security versie. Dat bevat in tegenstelling tot gewoon een antivirus programma ook nog eens een goeie firewall.
2) Installeer CCleaner het wordt bij ons op de informaticadienst van Stad Brugge, zelfs hard aanbevolen. Het is gratis, en het is heel goed in het verwijderen van allerhande cookies en wijzers in het registers van de computer. Laat CCleaner regelmatig al eens zijn werk doen.
Voor de spy- en malware was HitmanPro tot voor een paar jaar de beste keus. Dat is het nog altijd maar het is niet meer gratis zoals vroeger. 't Is te zeggen, voor het scannen van de computer wel maar niet voor het verwijderen van de spyware. Tegenwoordig ken ik maar één antispyware programma meer die volledig gratis zijn werk goed doet en dat is http://www.superantispyware.com. Installeren en eens naar de vuiligheid laten zoeken. Ook wormen en trojaanse paarden worden door dit programma ontdekt en nog veel belangrijker... ook verwijderd.

Dan nog : Hoax zijn doorstuurmails. Ze zijn op zich onschadelijk maar ze worden gebruikt om e-mailadressen te verzamelen. Waardoor je dan wel spam binnen krijgt.
Je kan zowel de hoax als ook de lijst van de gekende virussen in België opzoeken op http://www.lobika.be" onclick="window.open(this.href);return false; of ... inderdaad de versie van Nederland is ook goed dat is http://www.virusalert.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

131029

Bericht door 131029 » 23 dec 2011, 22:09

archo schreef:Dag Peter,
ik ben tamelijk nieuw hier
Dag Archo,
Wees heel hartelijk welkom!
Wat een geweldig goed advies waar iedereen wel iets aan heeft.
Ik heb veel minder rommel omdat ik ook de apps van FB niet meer toe laat maar er kan nog meer en beter blijkbaar.
Bedankt! :D
:goodpost:

Cyber
Contacteer:

Bericht door Cyber » 30 dec 2011, 19:29

archo schreef:Zelf vertrouw ik nog het meest op Norton.
:naughty: Als er één antivirusprogramma is dat ik niet vertrouw is het deze wel :snooty:

Nic

Bieke
Teamlid

Bericht door Bieke » 30 dec 2011, 19:42

Cyber schreef:
:naughty: Als er één antivirusprogramma is dat ik niet vertrouw is het deze wel :snooty:

Nic
:lol:

Lost

Bericht door Lost » 31 dec 2011, 01:16

Cyber schreef:

Nic
Broer van Mc Affee of nauw verwant ergens...
me neighter lol ;)
We're all trapped.
Each of us is stuck being who we are. Sometimes we fight to change ourselves, but ultimately this has little effect.
We can change what we do, but we cannot change who we are

cactus
Contacteer:

Bericht door cactus » 31 dec 2011, 01:21

McAffee en Norton zijn eigenlijk allebei dingen, hoewel ze concurrenten zijn en niks met mekaar hebben te maken, beide heel goed zijn voor corporate oplossingen (grote netwerken), maar idd allebei inzake de versies voor de thuisgebruiker echt rommel zijn... te mijden als de pest idd, ook mijn id :) - avast, avg, veel beter, en gratis.

C
"every new beginning comes from some other beginnings end"
(semisonic)
www.casacampello.be

archo

Bericht door archo » 31 dec 2011, 08:43

Cyber schreef: :naughty: Als er één antivirusprogramma is dat ik niet vertrouw is het deze wel :snooty: Nic
cactus schreef:McAffee en Norton zijn eigenlijk allebei dingen, hoewel ze concurrenten zijn en niks met mekaar hebben te maken, beide heel goed zijn voor corporate oplossingen (grote netwerken), maar idd allebei inzake de versies voor de thuisgebruiker echt rommel zijn... te mijden als de pest idd, ook mijn id :) - avast, avg, veel beter, en gratis. C
Maak gerust zelf uw keuze, ik heb AVG echt niet de grond ingeboord. Voor diegene waar de computer een leuk amusement is, vind ik een AVG Free versie voldoende. Als ik ergens moet gaan helpen, zou ik gemakkelijk AVG installeren omdat ik deze er direct kan opplaatsen. Bovendien weet ik dan, dat hun antivirus niet ineens zal verlopen zijn. Af en toe zie ik wel eens gebeuren dat de computergebruiker niet eens weet welk antivirus programma ze hebben. Als ik dan ga kijken is het antivirusprogramma volledig verlopen. :(
Daarom plaats ik dan een AVG. Toch ben ik al wel al eens vaker virussen moeten gaan proberen te verwijderen, waar een AVG wel geïnstalleerd staat.
Voor neutraliteit naar iedereen toe : Neem gerust een AVG Free maar weet dat er een verschil is. De free-edition van AVG is geen InternetSecurity versie, en daarom voldoet het eigenlijk niet volledig aan de eisen. Als je het programma installeert in combinatie met het gratis antispyware programma en de Ccleaner is dat een goeie keus.

TIPS OP E-CLICKX EN ZD-NET met op hun website rechtstreekse hyperlinks om te downloaden
[*] Over het antivirusprogramma : http://www.clickx.be/hintsentips/127981 ... ussen-weg/" onclick="window.open(this.href);return false;
[*] Over de antispyware : http://www.clickx.be/hintsentips/129711 ... en-adware/" onclick="window.open(this.href);return false;
[*] Over Ccleaner : http://www.clickx.be/downloads/60676/ccleaner-1-32-345/" onclick="window.open(this.href);return false;

121122

Bericht door 121122 » 31 dec 2011, 09:26

Marc schreef:
Peter schreef:

Hélaba... jouw geval nie veralgemenen hé. Ik vertel daar (en nergens) flauwekul.
't Is allemaal serieus ...gezwets :whistle:
Inderdaad ... :whistle:

131029

Bericht door 131029 » 31 dec 2011, 11:19

archo schreef:Maak gerust zelf uw keuze, ik heb AVG echt niet de grond ingeboord. Voor diegene waar de computer een leuk amusement is, vind ik een AVG Free versie voldoende.
Voor mij is dat zo.
Wat natuurlijk ook wel handig is, is af en toe op het icoontje klikken om updates te halen.
I know, het gebeurd automatisch maar toch doe ik het regelmatig.

archo

Bericht door archo » 31 dec 2011, 12:15

Peter schreef:...Wat natuurlijk ook wel handig is, is af en toe op het icoontje klikken om updates te halen.
I know, het gebeurt automatisch maar toch doe ik het regelmatig.
:bravo: En groot gelijk heb je ! Maar eigenlijk is een update altijd belangrijk. Er wordt bij verbeteringen vooral naar verbetering in beveiliging gekeken, tegenwoordig.
Scan ook nog maar eens met Superantispyware Free edition. Hieronder vind je de link. Er is kans dat er nog spyware opgemerkt wordt. Ik heb onlangs nog een wormvirus uit een computer ontdekt daarmee.
Het is voor al diegenen die alleen een antivirus versie hebben draaien, zeker een goeie aanvulling. Daar wil ik u zeker van overtuigen.
http://www.gratissoftwaresite.nl/downlo ... ti-spyware" onclick="window.open(this.href);return false;

cactus
Contacteer:

Bericht door cactus » 02 jan 2012, 20:27

Sorry Archo, maar ik ben van mening dat een goeie antivirus-soft een pure antivirus moet zijn, en geen extra componenten mag bevatten die meer doen dan virussen blokkeren. Een goeie is imho "avast" (is ook gratis), norton is een "suite" die allerlei tools bundelt in één pakket, die meer doet dan je eigenlijk nodig hebt, bovendien vreet het ram dat het niet mooi meer is, en vertraagt het zo (merkbaar) je systeem. Ik vind het ook gevaarlijk om tools als ccleaner en andere antispywaretools te promoten hier, die dingen hebben hun nut, maar het is eigenlijk nooit een goed idee om dit soort dingen permanent op je systeem te zetten. Als je een probleem hebt, downloaden, runnen, cleanen en meteen terug erafgooien of in elk geval geen permanente bescherming aanzetten. Vergeet ook niet wat dit soort software effectief doet, het verwijdert "rommel" uit je register en kan daardoor sommige software naar de maan helpen, dus afblijven als dat niet nodig is. Een beetje gezond verstand bij het surfen maakt al die tools eigenlijk vrijwel overbodig veelal, maar een deftige antivirus moet je natuurlijk wel hebben he?

C
"every new beginning comes from some other beginnings end"
(semisonic)
www.casacampello.be

archo

Bericht door archo » 03 jan 2012, 00:13

cactus schreef:Sorry Archo, ...ik ben van mening dat een goeie antivirus-soft een pure antivirus moet zijn, en geen extra componenten mag bevatten die meer doen dan virussen blokkeren. Een goeie is imho "avast" (is ook gratis), norton is een "suite" die allerlei tools bundelt in één pakket, die meer doet dan je eigenlijk nodig hebt, bovendien vreet het ram dat het niet mooi meer is, en vertraagt het zo (merkbaar) je systeem. Ik vind het ook gevaarlijk om tools als ccleaner en andere antispywaretools te promoten hier, die dingen hebben hun nut, maar het is eigenlijk nooit een goed idee om dit soort dingen permanent op je systeem te zetten. Als je een probleem hebt, downloaden, runnen, cleanen en meteen terug erafgooien of in elk geval geen permanente bescherming aanzetten. Vergeet ook niet wat dit soort software effectief doet, het verwijdert "rommel" uit je register en kan daardoor sommige software naar de maan helpen, dus afblijven als dat niet nodig is. Een beetje gezond verstand bij het surfen maakt al die tools eigenlijk vrijwel overbodig veelal, maar een deftige antivirus moet je natuurlijk wel hebben he?
C
Sorry is niet nodig, cactus, er staat heel veel waarheid in uw mening. Ik zou CCleaner en SUPERantispyware ook niet dagelijks laten scannen en dat had ik er moeten bijvertellen. Ik draai met de Norton360 en dat is inderdaad een hele suite die alles uitvoert, tot de schijfoptimalisatie, en automatische backups toe. Ccleaner en het antispyware programma had ik hier op mijn computer staan, maar wel niet aktief en had hem al een hele tijd niet meer gebruikt.
Zoals bij alles geldt : Wees verstandig in het gebruik.

Waar onze mening wel uitéén loopt is : Als je alleen met een antivirus versie draait, wordt ook in diverse vakbladen "af en toe" scannen (maar niet dagelijks !) met een antispyware programma aangeraden. Het superantispywareprogramma kan echt wel veel goed doen! Maar dat ze software naar de maan kunnen helpen is een waarheid ! U rekent op de FireWall van Windows, en daar loopt u wat risico. De gebruiker kiest het merk van de antivirus, maar een Internet Security versie maakt het verschil van zekerheid. Dat wordt zeker aanbevolen wanneer je internetbankiert.
Afblijven als het systeem goed draait, is een goeie raad die ik ook in uw antwoord terug vind. Scan dus alleen als de computer vertraagd lijkt te zijn, en als je problemen hebt. Gezond verstand gebruiken bij het surfen en een deftige antivirus, die bij regelmatig geupdated is, is inderdaad het slimst ! Af en toe eens scannen met het antispyware programma zou ik niet helemaal afraden.

Dat is mijn ervaring, maar ik wil mijn mening niet opdringen.

Motje

Bericht door Motje » 03 jan 2012, 02:22

Aha, ik kan hier ook terecht met pc-problemen...
Een tijdje geleden startte ik mijn antivirusprogramma manueel op, enne, jep, een stuk of 4 trojaanse paardjes. Ik heb die allemaal in quarantaine gezet (of in een "kluis"). En wat nu? Staan die daar goed? Of kan ik beter nog iets ondernemen? Ik ben wel een paardenfreak, maar ik zie die beestjes dus niet graag op mijn pc... :evil:
Ik werk dus met AVG.
Alvast nen dikke merci... 8)
Carpe Diem

Cyber
Contacteer:

Bericht door Cyber » 03 jan 2012, 06:43

Normaal had je antivirusprogramma zonder manueel op te starten reeds moeten aangeven dat je pc besmet was en niet enkel wanneer je het manueel opstart. Gebruik je een betalende versie van AVG of de free edition?

Het hangt er van af welke bestanden besmet geraakt zijn om zeker te zijn dat ze goed staan in de quarantaine of kluis. Als het om systeembestanden gaat (wat zeer dikwijls het geval is) kan je Windows op zeker moment in de problemen geraken wanneer die het bepaalde bestand nodig heeft en geen toegang meer krijgt omdat de toegang afgeschermd wordt.

Wat ook belangrijk is, is om trachten uit te zoeken hoe je pc besmet geraakte, vreemde bestanden opgestart of via bepaalde websites of torrents gedownload?

Zelf maken wij hier thuis gebruik van een hardwarematige firewall die op freeBSD draait, met een HTTP antivirusscanner en bovenop heeft nog eens elke gebruiker apart Avast draaien. Op regelmatige basis worden alle pc's gescand op spyware vanuit het netwerk. En fingers crossed maar tot op vandaag hebben we nog geen last gehad van beestjes.

Nic

archo

Bericht door archo » 03 jan 2012, 06:53

Motje schreef:Aha, ik kan hier ook terecht met pc-problemen...
Een tijdje geleden startte ik mijn antivirusprogramma manueel op, enne, jep, een stuk of 4 trojaanse paardjes. Ik heb die allemaal in quarantaine gezet (of in een "kluis"). En wat nu? Staan die daar goed? Of kan ik beter nog iets ondernemen? Ik ben wel een paardenfreak, maar ik zie die beestjes dus niet graag op mijn pc... :evil:
Ik werk dus met AVG.
Alvast nen dikke merci... 8)
Ja ja, die trojaanse paardjes staan in uw stalletje zonder dat je het verwacht. :) Nee nee, serieus nu : U zult zich, voor hetgeen zich in quarantaine bevindt, echt geen zorgen meer moeten maken. Maar in dat geval zou ik toch absoluut aanraden om nog eens met het superantisyware programma te scannen.
Spyware bestanden kunnen de poorten van uw computer open zetten voor ongewenste indringers. Nog niet zo lang geleden is er via ZDnet een filmpje gelanceerd dat ze in Rusland nog al met inbraak in Europese computers aktief zijn vooral de hotmails worden aangevallen. Europese computers...dat zijn er allicht miljoenen maar het kan bij iedereen gebeuren! Tien jaar geleden hadden we HITMANPRO. Toen werd dat programma in ieder cursus over computeronderhoud sterk aanbevolen. HITMANPRO bestaat nog altijd maar was vroeger gratis. Nu niet meer.
SuperAntispyware.com is nog het enige dat ik ken, die een gratis versie aanbiedt. Als andere anti-spyware programma's een steekje laten vallen bij de verwijdering van spyware dan kan SUPERANTISPYWARE vaak uitkomst bieden. Het programma richt zich op de verwijdering van spyware, adware, Trojans, rootkits, dialers, wormen, keyloggers, hijackers, rogue software en andere malware.

Vraag ergens, of wacht :) eventueel op een tweede opinie maar in uw geval zou ik het scannen met een antispyware programma zeker eens aanbevelen. Klik in een hogergeplaatste reactie eens op de link over de uitleg over het antispyware programma.

Veel succes !

Motje

Bericht door Motje » 03 jan 2012, 11:54

Thx voor de uitleg, Cyber en Archo. :)
Cyber, ik heb de gratis versie van AVG. Ik ga zeker zo'n antispywareprogramma aanschaffen en eens zien wat dat geeft...
Carpe Diem

Plaats reactie