Externe harde schijf

Vragen en antwoorden over het gebruik van allerhande internettoepassingen.
Plaats reactie
Iris

Externe harde schijf

Bericht door Iris » 12 aug 2010, 09:15

Ik werk met een laptop van Medion - ondertussen een kleine 5jr oud.

Laatste weken begint hij ontzettend traag te werken.
Ik heb hier wel enormmmmm veel foto's op staan, op mijn C-drive (we spreken toch wel van een kleine 1000 foto's in originele grootte).
Daarom ben ik aan 't uitkijken om een externe harde schijf aan te kopen, zodat ik al mijn foto's (allemaal van mijn zoontje, sinds zijn geboorte tot nu) op die schijf kan zetten.
Voordelen veronderstel ik (maar ik ben een pc leek): foto's toch al iets meer beschermd (want als pc crasht heb ik niks meer :? ) en meer geheugen op C-drive vrij dus sneller werken.

Iemand tips / raad? Ik ken er helemaal niks van en weet helemaal niet waar ik moet op letten.

Alvast bedankt!

Loekie

Re: Externe harde schijf

Bericht door Loekie » 12 aug 2010, 09:57

Hallo,

Inderdaad: koop als de bliksem een externe schijf waar je die foto's op kwijt kan, zodat je een backup hebt wanneer er iets gebeurt met je laptop. Ik heb het ook al eens gehad en het is niet leuk...

Momenteel werk ik zelfs met twee schijven zodat ik een dubbele backup heb....

Groetjes
Life is a song - sing it
Life is a game - play it
Life is a challenge - meet it
Life is a dream - realize it
Life is a sacrifice - offer it
Life is love - enjoy it ... (but don't overdo it ...)

Iris

Bericht door Iris » 12 aug 2010, 10:06

Thanks, Loekie.

Eventjes meer uitleg: sinds enkele weken wonen mijn ouders (tijdelijk) bij mij.
Ik werk met een linksys router en de verbinding tss mijn router en modem was met de netwerkkabel van telenet.
Nu, sinds mijn papa z'n pc ook aangesloten is, loopt het trager. We hebben een ander kabeltje (wat bij de router stak) van modem naar router gestoken en die kabel van telenet van router naar pc van papa gestoken.
Collega vertelt me net dat ik wellicht daardoor zo traag ga nu, omdat er een andere kabel (die wellicht niet zo snel is) ingestoken is.

Klopt dit?

Sowieso harde schijf ga ik moeten aankopen, maar probleem van snelheid (of eerder traagheid) kan dan ook grotendeels opgelost worden met nieuwe netwerkkabel?
Welke neem ik dan? CAT5 of CAT6?

Alvast bedankt!!

cactus
Contacteer:

Bericht door cactus » 12 aug 2010, 10:44

Just me schreef:Collega vertelt me net dat ik wellicht daardoor zo traag ga nu, omdat er een andere kabel (die wellicht niet zo snel is) ingestoken is.

Klopt dit?
Nee, klopt niet, zever in pakskes.

Cat5 en Cat6 geven maar een duidelijk verschil in snelheid bij intensief netwerkgebruik, deftig netwerkmateriaal (ik bedoel professionele stuff) en bij kabels die echt lang zijn (30 meter of meer).

Je kan wel een slechte kabel hebben, hem vervangen kan helpen, maar als je in de winkel naar een cat6 kabel vraagt van een meter gaan ze achter je rug hééél hard lachen... niet doen dus ;-)

Wat die harde schijf betreft: gewoon zien wat er in reclame staat en het meeste GB per euro biedt. Hou er rekening mee dat 3,5" schijven duurder zijn dan 5,25"-schijven, maar doordat ze usb-powered zijn ook een stuk handiger, zeker voor gebruik met een laptop.

C
"every new beginning comes from some other beginnings end"
(semisonic)
www.casacampello.be

Iris

Bericht door Iris » 12 aug 2010, 10:47

Thanks C!

Dus haal ik me van 't weekend een externe harde schijf én een nieuwe netwerkkabel.
Op hoop van zegen...

Bieke
Teamlid

Bericht door Bieke » 12 aug 2010, 10:55

cactus schreef:Wat die harde schijf betreft: gewoon zien wat er in reclame staat en het meeste GB per euro biedt. Hou er rekening mee dat 3,5" schijven duurder zijn dan 5,25"-schijven, maar doordat ze usb-powered zijn ook een stuk handiger, zeker voor gebruik met een laptop.
Inderdaad. Ik zie er vaak echt tegenop om weer die boel van die externe harde schijf boven te halen, en dan ga je dus dingen uitstellen en uitstellen... Beter dus een usb-schijf, dat is handig.

(van die vertraging door een 2e pc aan te sluiten, kan ik niks zinnigs zeggen; wat Cactus zegt of anders misschien eens proberen met een andere poort op de router)

Cyber
Contacteer:

Bericht door Cyber » 12 aug 2010, 13:55

Just me schreef:We hebben een ander kabeltje (wat bij de router stak) van modem naar router gestoken en die kabel van telenet van router naar pc van papa gestoken.
Collega vertelt me net dat ik wellicht daardoor zo traag ga nu, omdat er een andere kabel (die wellicht niet zo snel is) ingestoken is.

Klopt dit?
Als ik het goed begrijp, hangen jullie beide pc's op de router en gebruik je de bijgeleverde kabel (die waarschijnlijk cat5e zal zijn) als verbinding tussen modem en router?

Normaal zou je geen snelheidsverschil mogen voelen, tenzij één van jullie beide pc's zou besmet zijn met malware die ervoor zorgt dat ie constant dingen aan het downloaden is.

Ik zou eerst beginnen met beide pc's eens grondig te scannen op beestjes, dan 1 pc afkoppelen en op de snelheid letten, dan de ene terug aankoppelen en de andere afkoppelen en op de snelheid letten, en uiteindelijk bij blijvende problemen 2 kabels cat5(e) aanschaffen, die kabel van Telenet dumpen en zien wat dat geeft.

En uiteindelijk is er een verschil tussen een trage pc of een pc die traag op het Internet is. Een trage pc kan inderdaad te wijten zijn aan onvoldoende ruimte op je c-schijf omdat ie dan constant moet swappen tussen disk en geheugen.

Ik raad iedereen aan om het operating system op één schijf te zetten en een extra harde schijf te gebruiken (intern of extern) voor data. Als je windows crasht, ben je (normaal gesproken) niets kwijt op je 2e schijf. En neem een backup van je systeemschijf zodat je die altijd kan terugzetten bij problemen. :)

Nic

Iris

Bericht door Iris » 12 aug 2010, 14:17

Hi Cyber,

éne kabeltje zit tss modem en router.
Ik werk met mijn laptop draadloos via die router.
In een andere poort steekt die kabel van telenet en die steekt in mijn papa's pc.

Scannen doe ik regelmatig (CCleaner, AdAware) en defragmentatie ook (weet niet of dat iets uithaalt?).
In ieder geval is het nu een "trage pc" en niet alleen een trage op internet. Je wilt niet weten hoelang ik erover doe om op te starten of af te sluiten :? .

In ieder geval ga ik dit weekend eens jullie tips ter harte nemen en eens beginnen 'testen'.

thanks allemaal!

Plaats reactie