Problemen met bijlage in mail

Vragen en antwoorden over het gebruik van allerhande internettoepassingen.
Plaats reactie
Elly

Problemen met bijlage in mail

Bericht door Elly » 11 aug 2010, 10:29

Op 't werk sturen wij de agenda van de vergadering voortaan in bijlage per mail door naar onze raadsleden.
Dit werkt zonder problemen, uitgezonderd bij 1 raadslid.
Als mijn collega de mail met bijlage verstuurt krijgt hij die gewoon zoals de rest. Stuurt onze secretaris die door of ik, dan krijgt hij wel de mail, maar geen spoor van de bijlage...
Iemand enig idee aan wat dat zou kunnen liggen?
Een fatsoenlijk mens beledigt mij niet, een onfatsoenlijk mens kan mij niet beledigen...

Cyber
Contacteer:

Re: Problemen met bijlage in mail

Bericht door Cyber » 11 aug 2010, 11:20

En worden die mails allemaal via de server van het werk verstuurd? En naar mailadressen van het werk of persoonlijke adressen? (hotmail-gmail-etc..... bv) en werken jullie allemaal met hetzelfde mailprogramma?

Nic
Laatst gewijzigd door Cyber op 11 aug 2010, 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Elly

Bericht door Elly » 11 aug 2010, 12:00

Cyber schreef:En worden die mails allemaal via de server van het werk verstuurd? En naar mailadressen van het werk of perosonlijke adressen? (hotmail-gmail-etc..... bv) en werken jullie allemaal met hetzelfde mailprogramma?

Nic
Onze pc's hangen allemaal aan dezelfde server.
De adressen van de raadsleden zijn privé-adressen. Het adres van het 'probleem'-raadslid is van skynet.
We werken allemaal met Microsoft Outlook, maar ik weet niet of die allemaal van hetzelfde jaar zijn. Ik ben nu niet op 't werk, maar als dat belangrijk zou kunnen zijn, dan zoek ik dat morgen wel eens uit.
Een fatsoenlijk mens beledigt mij niet, een onfatsoenlijk mens kan mij niet beledigen...

cactus
Contacteer:

Bericht door cactus » 11 aug 2010, 12:51

Kan gemakkelijk en zelfs hoogstwaarschijnlijk aan de instellingen liggen van de emailclient (Outlook/T-Bird, ...) en/of de antivirus op de machine die wss emailbijlagen van bepaalde formaten uit veiligheidsoverwegingen blokkeert. Je kan dit voor outlook aanpassen met een "vuil utilityke" of manueel in het register.

De utility (of een van de- )kan je hier downloaden.

C
"every new beginning comes from some other beginnings end"
(semisonic)
www.casacampello.be

Elly

Bericht door Elly » 11 aug 2010, 13:25

cactus schreef:Kan gemakkelijk en zelfs hoogstwaarschijnlijk aan de instellingen liggen van de emailclient (Outlook/T-Bird, ...) en/of de antivirus op de machine die wss emailbijlagen van bepaalde formaten uit veiligheidsoverwegingen blokkeert. Je kan dit voor outlook aanpassen met een "vuil utilityke" of manueel in het register.

C
Ik ben maar een leek op vlak van pc's, maar ik begrijp hieruit dat het betreffende raadslid dit bij hem zal moeten aanpassen?
Waarom is er dan wel een bijlage als mijn collega ze verstuurt en niet als de secretaris of ik ze verstuur?

cactus
Contacteer:

Bericht door cactus » 11 aug 2010, 13:27

Elly schreef:
cactus schreef:Kan gemakkelijk en zelfs hoogstwaarschijnlijk aan de instellingen liggen van de emailclient (Outlook/T-Bird, ...) en/of de antivirus op de machine die wss emailbijlagen van bepaalde formaten uit veiligheidsoverwegingen blokkeert. Je kan dit voor outlook aanpassen met een "vuil utilityke" of manueel in het register.

C
Ik ben maar een leek op vlak van pc's, maar ik begrijp hieruit dat het betreffende raadslid dit bij hem zal moeten aanpassen?
Waarom is er dan wel een bijlage als mijn collega ze verstuurt en niet als de secretaris of ik ze verstuur?
Goeie vraag, gaat het in beide gevallen om attachments van hetzelfde formaat (pdf, xls, pps, ...)??

C
(semisonic)
www.casacampello.be

Elly

Bericht door Elly » 11 aug 2010, 13:35

cactus schreef:
Elly schreef:

C
Goeie vraag, gaat het in beide gevallen om attachments van hetzelfde formaat (pdf, xls, pps, ...)??

C
Het gaat zelfs over identiek dezelfde bijlage, die bewaard wordt op onze R-schijf (degene waar elk personeelslid aan kan).
Ik dacht eerst dat het was omdat die agenda ingescand wordt vanuit de pc van de collega waar het wel bij lukt. Die scanner slaat alles automatisch op in een map op onze R-schijf. Maar afgelopen dagen deed ik enkele tests met een gewone bijlage (word-document, ook van de R-schijf) en volgens het raadslid is daar net hetzelfde probleem mee (mail wel aankrijgen, van bijlage geen spoor).

cactus
Contacteer:

Bericht door cactus » 11 aug 2010, 13:59

Elly schreef:Het gaat zelfs over identiek dezelfde bijlage, die bewaard wordt op onze R-schijf (degene waar elk personeelslid aan kan).
Ik dacht eerst dat het was omdat die agenda ingescand wordt vanuit de pc van de collega waar het wel bij lukt. Die scanner slaat alles automatisch op in een map op onze R-schijf. Maar afgelopen dagen deed ik enkele tests met een gewone bijlage (word-document, ook van de R-schijf) en volgens het raadslid is daar net hetzelfde probleem mee (mail wel aankrijgen, van bijlage geen spoor).
Elly, omdat je zo expliciet verwijst naar de R-schijf, bijkomend vraagje (misschien onnozel, maar toch...): je verstuurt toch wel zeker die bijlages fysisch in de mail een geen snelkoppeling naar het bestand op de netwerkdrive? Je kan een emailclient instellen om per default ipv bijlages fysisch te versturen enkel de link te versturen. Voor mensen die geconnecteerd zijn in het netwerk en alle nodige mappings hebben (naar de r:)drive in jouw geval) maakt dat voor de ontvanger geen verschil, maar als die netwerkpmappings er niet zijn (die worden in het geval van een privécomputer meestal gemaakt bij het leggen van de VPN-verbinding) dan kan je ook dit effect hebben. Dit zou kunnen verklaren waarom het vanop bepaalse computers wel lukt, en vanop andere niet.

Kan er volledig naast zitten, maar is maar een andere denkpiste....

C
(semisonic)
www.casacampello.be

Bieke
Teamlid

Bericht door Bieke » 11 aug 2010, 14:02

vanaf welk e-mailadres wordt de mail verstuurd? ik bedoel, is dat een e-mailadres van het bedrijf of zijn dat privé e-mailadressen?

ik zou me eventueel kunnen voorstellen dat skynet bijlagen van bv hotmail blokkeert...

Elly

Bericht door Elly » 11 aug 2010, 14:48

cactus schreef:
Elly schreef:Het gaat zelfs over identiek dezelfde bijlage, die bewaard wordt op onze R-schijf (degene waar elk personeelslid aan kan).
Elly, omdat je zo expliciet verwijst naar de R-schijf, bijkomend vraagje (misschien onnozel, maar toch...): je verstuurt toch wel zeker die bijlages fysisch in de mail een geen snelkoppeling naar het bestand op de netwerkdrive? Je kan een emailclient instellen om per default ipv bijlages fysisch te versturen enkel de link te versturen. Voor mensen die geconnecteerd zijn in het netwerk en alle nodige mappings hebben (naar de r:)drive in jouw geval) maakt dat voor de ontvanger geen verschil, maar als die netwerkpmappings er niet zijn (die worden in het geval van een privécomputer meestal gemaakt bij het leggen van de VPN-verbinding) dan kan je ook dit effect hebben. Dit zou kunnen verklaren waarom het vanop bepaalse computers wel lukt, en vanop andere niet.

Kan er volledig naast zitten, maar is maar een andere denkpiste....

C
Cactus, geen enkele vraag is onnozel, hoor, met al die geweldige pc-kennis bij ons op 't werk pfffff :wink:
Ik ben ontzettend blij dat jullie mee zoeken!
Ik hoop dat ik jou uitleg juist begrepen heb (ik ben écht maar een leek, hoor, :wink:) dan dien ik volgend antwoord te geven: aangezien de andere raadsleden, waarvan geen enkele geconnecteerd is met ons netwerk, de bijlages wel te zien krijgen, zal het geen snelkoppeling zijn die we versturen.
Bieke schreef:vanaf welk e-mailadres wordt de mail verstuurd? ik bedoel, is dat een e-mailadres van het bedrijf of zijn dat privé e-mailadressen?

ik zou me eventueel kunnen voorstellen dat skynet bijlagen van bv hotmail blokkeert...
De mails worden door ons allen verstuurd vanuit ons OCMW-adres. Aangezien zijn skynet dat van mijn collega niet blokkeert, ga ik er van uit dat hij dat dan van geen enkel van ons zou doen...

Cyber
Contacteer:

Bericht door Cyber » 11 aug 2010, 14:56

Ik vermoed dat het probleem bij de ontvangende partij zit dan. Kan hij zijn mails via een webmail ook raadplegen? Het is misschien de moeite dat hij dat eens probeert en ziet of daar wel een bijlage terug te vinden is. Ik dacht dat skynet ook wel een webmailservice aanbiedt.

Nic

Elly

Bericht door Elly » 11 aug 2010, 16:38

Cyber schreef:Ik vermoed dat het probleem bij de ontvangende partij zit dan. Kan hij zijn mails via een webmail ook raadplegen? Het is misschien de moeite dat hij dat eens probeert en ziet of daar wel een bijlage terug te vinden is. Ik dacht dat skynet ook wel een webmailservice aanbiedt.

Nic
En hoe doet hij dat dan?
Bedoel je via de weg die ik bijvoorbeeld gebruik als ik ergens anders (dan thuis) of via mijn laptop mijn mails wil lezen? Als dat zo is, dan zijn de mails die hij thuis reeds ontvangen heeft daar niet meer te zien. Ik zal hem dan best eens op 't werk uitnodigen, ter plaatste een nieuwe mail met bijlage sturen en vragen of hij met mij erbij dan wil inloggen via die webmail. Wat als er dan wel een bijlage te zien is?

Cyber
Contacteer:

Bericht door Cyber » 11 aug 2010, 17:13

Als daar wel een bijlage te zien is, ligt het probleem aan zijn mailprogramma. Indien er ook geen bijlage te zien is, ligt het probleem voor zijn mailprogramma en weet je al meer in welke richting te zoeken. :)

Inderdaad, iets zoals webmail.skynet.be of iets gelijkaardigs. (zie webmail.telenet.be).

Nic

Plaats reactie