Big Brother?

Vragen en antwoorden over het gebruik van allerhande internettoepassingen.
Plaats reactie
Imke

Big Brother?

Bericht door Imke » 13 dec 2009, 16:13

Bij ons op school worden de computers aangesloten op een centrale server van waaruit the Big Boss onze documenten kan inkijken.
Kan hij ook meekijken al ik m'n mails open op hotmail of bijvoorbeeld over de middag eens op houvast kom kijken?
The world is too round to sit in a little corner

Lost

Bericht door Lost » 13 dec 2009, 16:36

Als hij voldoende onderlegd is kan hij nakijken welke url's je opent, maar de inhoud van je mails kan hij niet zien.

Bij ons is er de ict-dienst, die je geregeld op de vingers tikt als je surft tijdens de werkuren naar site's die niet relevant zijn voor het werk. Ook het surfgedrag buiten de diensturen wordt nagekeken, maar dan zijn ze minder streng.
We're all trapped.
Each of us is stuck being who we are. Sometimes we fight to change ourselves, but ultimately this has little effect.
We can change what we do, but we cannot change who we are

Cyber
Contacteer:

Bericht door Cyber » 13 dec 2009, 16:45

Dat hangt natuurlijk van het soort server af maar in principe kan je surfgedrag op individuele basis gecheckt worden. Bij ons op het werk moeten we [prive] vermelden in het onderwerp als het om persoonlijke berichten gaat, alle andere berichten kunnen gelezen worden. (en dat doet me dan dadelijk denken dat ze ook de [prive] gemarkeerde berichten zullen lezen).

Grtjs,

Nic

alahambra

Bericht door alahambra » 13 dec 2009, 21:29

@Imke...De wet op de privacy verbied hem dit te doen...je mail lezen bedoel ik dan, maar hij mag wel je er op wijzen dat naar houvast surfen niet tot je werk taak behoort

@ Lost een netwerkbeheerder kan wel in https pakketten (hotmail) kijken...indien hij wil
Maar zoals ik al gezegd heb wordt dit op een IT dienst eigenlijk nooit gedaan.Tenzij het echt om illegale praktijken gaat ..maar dan krijgen we altijd bevel van bovenaf (juridische dienst of ..heel extreem Gerechtelijke politie)
ik heb het in 18 jaar It dienst nog maar éénmaal meegemaakt dat we loggings moesten afgeven.

Lost

Bericht door Lost » 13 dec 2009, 21:53

alahambra schreef:
@ Lost een netwerkbeheerder kan wel in https pakketten (hotmail) kijken...indien hij wil
Dan willen of laten ze uitschijnen dat ze dit bij ons niet nakijken :wink:
Ze verzekerden ons bij aanwerving dat onze pricacy niet geschonden zou worden. Want van een werknemer verwachten ze ook dat het pc-gebruik en surf-gedrag volgens een morele code gaat. Net zoals overal zeker?
We're all trapped.
Each of us is stuck being who we are. Sometimes we fight to change ourselves, but ultimately this has little effect.
We can change what we do, but we cannot change who we are

Carooke

Bericht door Carooke » 13 dec 2009, 23:27

Lost schreef:
alahambra schreef:
Dan willen of laten ze uitschijnen dat ze dit bij ons niet nakijken :wink:
Ze verzekerden ons bij aanwerving dat onze pricacy niet geschonden zou worden. Want van een werknemer verwachten ze ook dat het pc-gebruik en surf-gedrag volgens een morele code gaat. Net zoals overal zeker?
Lost, ze kunnen het nakijken.. dat wil niet zeggen dat ze het ook doen hé. Er zal inderdaad wel eens gekeken worden waar heen gesurft word, maar realistisch.. hoeveel mensen werken er bij jullie? Als IT zich moet bezig houden met iedereen bespioneren en mailboxjes kraken, dan hebben ze geen tijd meer over voor effectief te werken..
At some point, hanging in there just makes you look like an even bigger loser

Despair.com

130804

Bericht door 130804 » 14 dec 2009, 09:11

bij ons worden de computers ook aangesloten op een gemeenschappelijke server. (ik had eerst surfer gechreven :lol: )
mijn mailbox op het werk kan ingekeken en ingelezen worden door mijn diensthoofd, alsook mijn "werkmap" (voorbereidingen, verslagen etc.)
dit weten we, we hebben daar dan ook een bevestiging van moeten geven.
dus ik hou werk en privé strikt gescheiden :wink:
hoewel ik soms in mijn pauze eens durf te surfen naar hier maar dat is eerder uitzonderlijk.

Plaats reactie