Kan geen verbinding maken

Vragen en antwoorden over het gebruik van allerhande internettoepassingen.
Plaats reactie
Imke

Kan geen verbinding maken

Bericht door Imke » 19 mei 2009, 19:05

Er is internetaansluiting, want er is verbinding op de pc boven.
Op de andere pc lukt het niet om verbinding te maken of te herstellen.
Ook met systeemherstel lukt het niet.
Hij vindt wel het netwerk en als ik klik om verbinding te maken, begint hij te zoeken en dan stopt het.
Iemand een goede raad?
The world is too round to sit in a little corner

cactus
Contacteer:

Bericht door cactus » 19 mei 2009, 19:11

Beetje meer info please Imke... ben je draadloos bezig/ heb je een router/ welke windowsversie/ wanneer is dit probleem begonnen/ hoe weet je dat hij het netwerk "vindt"?/ indien draadloos, gebruik je soms macfiltering en/of een WEP of WPA key/ heb je recent een nieuwe netwerkkaart geïnstalleerd?

C
"every new beginning comes from some other beginnings end"
(semisonic)
www.casacampello.be

Imke

Bericht door Imke » 19 mei 2009, 21:53

Ik heb een draadloze verbinding, en een sterke modem of router, zo'n bakske dat het draadloos internet verspreid over het huis. Ik heb windows xP en dit probleem is begonnen sinds gisteren. Pc vindt het netwerk, want mijn netwerk wifi staat bij beschikbare draadloze netwerken en de verbinding is zeer sterk , soms is er ook een pop-up dat er draadloze netwerken zijn gevonden. Ik weet niet wat macfiltering is , maar een WEP of WPA key heb ik wel bij mij op de bureau liggen. Er is niet veel gewijzigd geweest aan de computer, buiten een paar nieuwe programma's. Het probleem is vanzelf gekomen. Heb ook al systeemherstel geprobeerd , maar ook dit hielp niet.
Hopelijk weet je het antwoord op mijn vraag , want het is zeer vervelend.

Ik ben een echte leek, daarom heb ik m'n zoon op je vragen laten antwoorden :oops:

cactus
Contacteer:

Bericht door cactus » 19 mei 2009, 22:27

Mhh, het lijkt erop dat je wel je router "ziet", maar dat je router geen ip- adres geeft aan je pc, waardoor je niet op internet kan.

Open eens een dos-venster en klik eens op start-uitvoeren-"cmd", en tik in het dosvenster "ipconfig/all". Waarschijnlijk heeft je computer een ip-adres van de vorm 169.X.X.X en géén gateway, een loopback-adres dat een windows-pc vanzelf aanneemt als hij geen vast ip heeft en geen DHCP-server kan vinden.

Indien dit het geval is, kan je best eens inloggen op de router, dat doe je door op de pc waar het internet wél nog op werkt, in te loggen op de "gateway" via je browser (om te achterhalen welk adres dat is, gebruik dezelfde procedure als hierboven (op de "werkende" pc uiteraard), is meestal iets in de stijl van 192.168.X.X. Als je dan in de logs gaat kijken van de router, zal je wss mislukte inlogpogingen zien. Daar kunnen twee dingen fout zijn (enfin, meer dat twee, maar de meest waarschijnlijke zijn de volgende).

Ofwel komt de encryptie van je router en je pc niet overeen, als je beveiliging op je router staat ingesteld op WEP, moet dat op je PC ook WEP zijn en niet iets anders (bvb. WPA of WPA2). Bovendien moet de key natuurlijk ook juist zijn (een key is een paswoord, moet aan de beide kanten uiteraard hetzelfde zijn). Kijk dat alvast na.

Wat ook kan, is dat op je router een mac-filter ingesteld is. Een Mac-adres is een unieke (sic) hexadecimale tekenreeks die iedere netwerkkaart en ieder netwerkcomponent heeft. Iedere router kan je zo instellen dat hij enkel "gekende" macadressen mag toelaten, dat macadres moet je dan eenmalig ingeven in de config van je router. Indien dit soort beveiliging opstaat, en het betreffende macadres er niet instaat, dan heb je ook voor wat je nu voor hebt.

Wat ook kan (maar minder waarschijnlijk), is dat de DHCP-service op je router niet opstaat, in dit geval, gewoon aanzetten, maar dat zou dan al betekenen dat je andere pc een vast ip-adres heeft, want anders kon die ook niet op het net.

Eén tip alvast: doe niet te snel dingen als system restore, dat maakt vaak meer kapot dan het oplost, gebruik dat echt alleen als je computer totaal niet meer start als "last resource", nooit om een banaal probleempje (zoals dit) te troubleshooten.

Hou er ook rekening mee dat routers tegenwoordig wel eens willen "flippen", die dingen zijn wegwerpmateriaal geworden die tegenwoordig maar een euro of 40 meer kosten, het is niet zo vreemd dat die na een jaar of twee gewoon "kapot" zijn, en allerlei rare dingen beginnen doen; je hebt dat ding toch al een gereboot (zonder stroom zetten en terug inpluggen) mag ik hopen?

Wat je ook kan doen (als we over een portable spreken) is eens testen of het ding nog wil connecteren op een ander netwerk (een hotspot bvb.), als dat wel lukt, dan weet je zeker dat je het in de richting van je router moet zoeken, lukt dit ook niet, dan zit het probleem eerder ergens bij je pc...

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk was? ;-)

Veel succes alvast

C
(semisonic)
www.casacampello.be

Imke

Bericht door Imke » 21 mei 2009, 13:58

Voor de router betaalde ik een aantal maanden terug 90 euro.
Dus hij zou toch nog moeten werken.
Als ik CMD via uitvoeren doe en dan IPONFIG verschijn dat het medium ontkoppeld is.

miaauw

Bericht door miaauw » 21 mei 2009, 14:41

ping een 127.0.0.1 (dat is je netwerkkaart)
en geef eens daarvan de resultaten weer.

zit die pc trouwens op de kabel of enkel via draadloos?

Anders eens met de kabel proberen, zou kunnen dat je wifi-module een probleem heeft.

Imke

Bericht door Imke » 21 mei 2009, 15:20

Pc zit enkel op draadloos. Heb geen kabel die lang genoeg is, want de router is aangesloten op de berging ernaast.

Antwoord van 127.0.0.1

Bytes=32 tijd<1 ns TIL= 128

Ping-statistieken vaao 127.0.0.1
paketten: verzonden=4 ontvangen =4 verloren=0

cactus
Contacteer:

Bericht door cactus » 21 mei 2009, 15:45

Dwz dat je netwerkkaart wel werkt, maar dat ze niet is geassocieerd met je accesspoint. Zoals ik eerder al zei, log eens in op je router en bekijk de log voor een verdere "diagnostiek", zal wss te maken hebben met beveiliging. Schakel desnoods de beveiliging op je router (tijdelijk) volledig uit; als het dan wel werkt kan je stap voor stap de beveiling weer instellen.

C
(semisonic)
www.casacampello.be

Imke

Bericht door Imke » 21 mei 2009, 17:49

Hoe log je trouwens in op de router?

Werner
Teamlid

Bericht door Werner » 21 mei 2009, 19:21

Imke schreef:Hoe log je trouwens in op de router?
Die heeft een vast adres (voor je PC tenminste)
No one is useless in this world who lightens the burdens of another (Charles Dickens)

Imke

Bericht door Imke » 21 mei 2009, 19:50

Werner schreef:
Imke schreef:Hoe log je trouwens in op de router?
Die heeft een vast adres (voor je PC tenminste)
Ok, maar ik weet niet hoe ik nu kan inloggen op de router . Hoe doe je dat?

yyssolde

Bericht door yyssolde » 21 mei 2009, 19:53

Dat adres intypen in de adresbalk van je internetbrowser

(ik heb dat ook maar van horen zeggen deze week hoor :wink: )

miaauw

Bericht door miaauw » 22 mei 2009, 00:03

welk merk router?

of 192.168.1.1

dus je tikt in http:// (tgeenhierboven staat of nog iets anders maar dees is standaard)

in je browser

en dan zit je op de interface van je router (als je die nog kan bereiken met die pc uiteraard, anders moet je het vanaf de andere pc doen)

Imke

Bericht door Imke » 22 mei 2009, 14:09

Linksys by Cisco Wireless-N breedbanrouter

Ik logde in en toen werd m'n gebruikersnaam en wachtwoord gevraagd.
Ik voerde die van telenet in, maar kreeg geen toegang.
Via telenet kreeg ik dan een nieuw wachtwoord, maar het lukt nog steeds niet.
Bij de installatie van de router kreeg ik enkel deze gegevens als codes mee:
smcazert WPA-PSK IKIP

cactus
Contacteer:

Bericht door cactus » 22 mei 2009, 15:50

Je router heeft uiteraard een wachtwoord, maar dat heeft niks met telenet te maken, dat is iets dat je persoonlijk kan kiezen om je hardware te "beschermen". Die dingen hebben meestal wel een "default" wachtwoord, meestal gewoon "admin" of zo. One advice: "RTFM" ;-)

C
(semisonic)
www.casacampello.be

Cyber
Contacteer:

Bericht door Cyber » 22 mei 2009, 16:00

The default setting for the LinkSys is blank for the user name and "admin" without the quotes for the password. That should bring up your router configuration application in your browser.
Zoals Cactus al reeds wist te zeggen ;)

Grtjs,

Nic

Imke

Bericht door Imke » 23 mei 2009, 20:50

cactus schreef:Dwz dat je netwerkkaart wel werkt, maar dat ze niet is geassocieerd met je accesspoint. Zoals ik eerder al zei, log eens in op je router en bekijk de log voor een verdere "diagnostiek", zal wss te maken hebben met beveiliging. Schakel desnoods de beveiliging op je router (tijdelijk) volledig uit; als het dan wel werkt kan je stap voor stap de beveiling weer instellen.

C
Heb ondertussen kunnen inloggen en beveiliging uitgeschakeld. Het gekke is dat de computer beneden nog altijd melding maakt van beveiligde internetverbinding.

cactus
Contacteer:

Bericht door cactus » 23 mei 2009, 21:20

Werkt het nu of niet? (op de architectuur van uw woonst hebben we geen zicht hé: boven/beneden....) ;-)

C
(semisonic)
www.casacampello.be

Cyber
Contacteer:

Bericht door Cyber » 24 mei 2009, 05:46

Imke schreef:
cactus schreef:Dwz dat je netwerkkaart wel werkt, maar dat ze niet is geassocieerd met je accesspoint. Zoals ik eerder al zei, log eens in op je router en bekijk de log voor een verdere "diagnostiek", zal wss te maken hebben met beveiliging. Schakel desnoods de beveiliging op je router (tijdelijk) volledig uit; als het dan wel werkt kan je stap voor stap de beveiling weer instellen.

C
Heb ondertussen kunnen inloggen en beveiliging uitgeschakeld. Het gekke is dat de computer beneden nog altijd melding maakt van beveiligde internetverbinding.
Maar kan die pc beneden nog verbinding maken met de router? Normaal staat die nog ingesteld op een beveiligd netwerk en zou het normaal niet meer mogen lukken om te verbinden.

Met het uitschakelen van je beveiliging alleen is je probleem uiteraard niet opgelost want je draadloze verbinding is nu toegankelijk voor iedereen.

Je kan best de beveiligde verbinding op je pc's nu ook uitschakelen, testen of ze beiden kunnen verbinden. Dan de beveiliging op je router terug inschakelen en dan de beveiliging op je pc terug inschakelen gebruik makend van dezelfde wachtwoorden als diegene die je hebt ingesteld op de router.

Als beveiliging neem je best WPA of WPA2 maar je moet dan wel zeker zijn dat de draadloze netwerkkaarten van je pc's deze beveiliging aankunnen. Kijk ook eens na dat je router wel degelijk in "mixed mode" staat want je router is een wireless N maar vermoedelijk zijn de draadloze kaarten van je pc's nog geen wireless N modellen, door te kiezen voor mixed mode op je router zorg je ervoor dat er zowel N signaal als B en/of G kunnen verbinden.

Nic

Imke

Bericht door Imke » 25 mei 2009, 17:53

Bedankt voor al jullie pogingen om met te helpen, maar het lukt me niet.
Ik laat er eens iemand naar kijken.

Plaats reactie