I'm sooooo confused!!

Vragen en antwoorden over het gebruik van allerhande internettoepassingen.
080430

Bericht door 080430 » 23 aug 2007, 14:24

Strider schreef:Maar is het niet zo dat een echte hacker die firewalls feilloos doorbreekt, de gaatjes van het systeem kent?
Mjaaaa, maar jij laat je deur toch ook niet openstaan alhoewel een echte inbreker feilloos bij je inbreekt? :)

Volledige en feilloze bescherming bestaat niet, of je zou alle poorten moeten sluiten maar dan kan je ook niet meer surfen. ;)

Grtz,

Nic

miaauw

Bericht door miaauw » 23 aug 2007, 14:27

allebei groot gelijk

Maar stel dan de volgende vraag, wat heeft een zichzelfrespecterende hacker te zoeken op een gewone huis-tuin en keukenpc, dat levert hem geen roem op, en veel geld valt er ook niet te rapen.

Dan hack je beter iets wat in het oog springt of oplevert.

Net zoals mijn auto nooit gesloten is, en toch pakken ze hem niet mee, het ding is het gewoon niet waard.

Greetz Miaauw

080430

Bericht door 080430 » 23 aug 2007, 14:39

Maar als er toch een wizz-kid op het gedacht komt om rond te neuzen op je pc, je email adresboek te kopiëren, je pc te misbruiken als spammachine of DoS attack machine waarmee servers kunnen platgelegd worden, heb je toch minstens dat beetje bescherming, misschien geven ze het dan sneller op?

Op mijn pc staan geen staatsgeheimen maar ik mag er niet aan denken dat iemand van buitenaf mijn mails leest of andere gegevens in ogenschouw zou nemen.

En het is toch ook niet omdat jij je wagen niet afsluit dat anderen dat dan ook maar moeten doen?

Het gaat mij hier niet om het "gelijk" krijgen hoor maar op een openbaar forum iemand aanraden om geen aparte firewall te installeren terwijl op vrijwel alle sites, die handelen over Internetbeveiliging, dit net wel aangeraden wordt, vind ik gevaarlijk. ;)

Grtz,

Nic

miaauw

Bericht door miaauw » 23 aug 2007, 14:45

ik hoef ook geen gelijk te halen cyber, ik ben gewoon van mening dat een firewall geen basisnoodzakelijkheid is op een thuis-pc, natuurlijk kan het meestal geen kwaad, maar op een pc met de hardware zoals die van Linda kan iedere vorm van software die niet noodzakelijk is weglaten wel een betere vorm van werking tewerkstelligen;

Greetz Miaauw

cactus
Contacteer:

Bericht door cactus » 23 aug 2007, 14:45

Geef mij maar een router/firewall, die software-firewalls stellen veel te veel "vragen"; waar dan voor het "gemak" (of omdat de vraag niet wordt begrepen) veelal "always allow" op wordt geantwoord, veel nut heeft een firewall op dat moment ook niet meer he....

C
"every new beginning comes from some other beginnings end"
(semisonic)
www.casacampello.be

linda louisa

Bericht door linda louisa » 23 aug 2007, 15:41

allee jongens avast is weg, kzal Kerio maar laten staan. Ondertussen ben ik aan het kuisen (iets te grondig want volgens mijn oudste heb ik zijn spel van drie jaar er half afgegooid :oops: ) dus ik zal nog wel eens iets komen vragen. 8)

tot straks

linda
"This hole in my heart is in the shape of you and no-one else can fit it.
Why would I want them to?"
Jeanette Winterson

Pinarello

Bericht door Pinarello » 24 aug 2007, 08:10

Tja:k'kom zo nu en dan nog effe piepen hé.

anders niks nieuws onder de zon ??? :wink:

linda louisa schreef:
Pinarello schreef:Ja:as je uw pillekes niet vergeet ..... :P

en ben ik dan nog veilig? :oops:

djeezes lieve schat ben jij hier ook nog? :D

en nog wel met zo'n commentaar 8)

linda

Geplaatst na 47 seconden:
Strider schreef:
Lost schreef:Heeft Avast dan ook geen firewall?
ge zijn een klein beetje mis, in t antwerps is het niet Avast, maar Aawvast

zalt gaan jaaaaaaaaaaaaaaa? :shock:

linda

Geplaatst na 3 minuten 49 seconden:
cactus schreef:Ik heb het meer voor Aida zenne :), de downloadlink staat in die vorige topic ergens.

Windows firewall kan je uitschakelen door "start" - "instellingen" - "configuratiescherm" (klassieke weergave) - "beveilingscentrum"

C

gedaan en .....................ik kan dat spul niet uitschakelen, er staat nergens een knopke om dat uit te doen :oops:

linda
Try to look at the bright side......

081215

Bericht door 081215 » 24 aug 2007, 11:44

Ik vind zo'n firewall(Hier is 't Zone Alarm.) wel handig omdat je dan tenminste weet als "iets" via je pc naar het internet wil.
Te veel vragen?
In de beginperiode misschien maar op den duur raakt de zaak uiteindelijk zo ingesteld dat je amper nog vragen krijgt, toch?

cactus
Contacteer:

Bericht door cactus » 24 aug 2007, 12:13

Peter schreef:Ik vind zo'n firewall(Hier is 't Zone Alarm.) wel handig omdat je dan tenminste weet als "iets" via je pc naar het internet wil.
Te veel vragen?
In de beginperiode misschien maar op den duur raakt de zaak uiteindelijk zo ingesteld dat je amper nog vragen krijgt, toch?
Ja en nee Peter. Een firewall doet twee dingen: het analyseert/blokkeert de uitgaande en de inkomende verbindingen. Het uitgaande aspect heeft voor een doorsnee thuisgebruiker maar weinig belang. Ik zie niet in dat je je eigen of je computer zou restricties opleggen voor uitgaande verbindingen. In bedrijfsomgevingen is dit natuurlijk wel belangrijk, omdat dit kan gebruikt worden om werknemers beperkingen op te leggen ivm internetgebruik en het gebruik van bepaalde toepassingen (msn, ftp, irc, usenet, ....). Daar wordt dan uiteraard een hardwarefirewall voor gebruikt. In het begin stelt een programma als zonealarm idd veel vragen, "dit programma wil naar internet door die of die poort" en dan antwoord je meestal "ok" en "stel die vraag niet meer". Meer dan wetenswaardigheden zijn dat eigelijk niet.

Het inkomende aspect is natuurlijk de essentie van een firewall, het beletten dat er verbinding wordt gemaakt van "ergens op het net" naar je computer toe. Die poorten moeten in principe netjes toe blijven, behalve als je heel goed weet waarom die moeten worden opengezet. Maar dit wordt al snel tamelijk technisch, en heel moeilijk te interpreteren voor een doorsnee gebruiker.

Ik vind een router/firewall dan ook een beter idee dan een software firewall, zeker als er meerdere computers achter de verbinding hangen. Die dingen zijn helemaal niet duur (een euro of 30 dacht ik), en stellen geen vragen, en zijn meestal standaard ingesteld "naar buiten alles open, naar binnen alles dicht". Sommige "modems" van breedbandproviders zijn eigenlijk al routers (de meeste van skynet o.a.), die van Telenet bij mijn weten niet. Die geven je PC idd. een "publiek" IP-adres, en dat is gevaarlijk zonder "bescherming". In dit geval is een softwarefirewall idd aan te raden, zolang je goed nadenkt vooraleer je op "allow" klikt bij elvendertigste verschijning van die vervelende pop-up.

C
"every new beginning comes from some other beginnings end"
(semisonic)
www.casacampello.be

Plaats reactie