Borderline Times van Dirk De Wachter

Hier kan je verwijzen naar interessante boeken die je gelezen hebt met betrekking tot de thema's op deze site
Plaats reactie
141110

Borderline Times van Dirk De Wachter

Bericht door 141110 » 26 jan 2013, 14:31

Borderline Times. Het einde van de normaliteit.
Dirk De Wachter toont aan hoe weinig verschil er is tussen patiënten en niet-patiënten.

Twintig jaar geleden was neurose de belangrijkste psychiatrische problematiek. Neurose was toen de norm. Er bestond ook een term voor een ietwat onduidelijk grensbeeld, ergens tussen die neurose en psychose: de grens of de borderline. Nu, twintig jaar later, zien we dat de borderline-diagnose de meest gehanteerde diagnose is geworden.
nmiddels is de diagnose borderline veranderd in een verzamelnaam voor een divers palet aan ziektebeelden. Volgens het Amerikaanse handboek voor diagnose en statistiek van psychische aandoeningen (DSM – Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders), dat wereldwijd gebruikt wordt als standaardwerk, dient BPS of Borderline Personality Disorder omschreven te worden als "een diepgaand patroon van instabiliteit in intermenselijke relatie, zelfbeeld en affecten en van duidelijke impulsiviteit, beginnend in de vroege volwassenheid en tot uiting komend in diverse situaties".

Vervolgens is er een lijst van negen criteria. Als je aan vijf van deze criteria voldoet, kan de diagnose borderline aangewezen zijn. De Wachter toont in dit boek aan dat deze criteria ook voor de Westerse maatschappij als geheel gelden. Hij confronteert de lezer met onze huidige levenswijze en biedt inzicht. Het is een uitdaging om jezelf te bevragen aan de hand van de negen criteria en als je zelf aan het ziektebeeld voldoet, zou dan je buur, je collega of wie dan ook, eigenlijk de hele maatschappij, niet ziek kunnen zijn?

Borderline Times is een toegankelijk boek met een maatschappijkritische visie en met een aantal heer herkenbare situaties.

rose

Re: Borderline Times van Dirk De Wachter

Bericht door rose » 27 jan 2013, 13:36

Zeer toegankelijk en verruimend boek. Ik heb het in één keer uitgelezen :-)...
DREAM as if you live forever
LIVE as if you'll die today

Lotte

Bericht door Lotte » 04 feb 2014, 15:19

héél goed leesbaar boek & boeiend thema. Maar ik ben niet helemaal onpartijdig, ik kreeg nog opleiding van Dirk D.W. en had toen al 'n boontje voor hem :-)
“Sing like no one's listening, love like you've never been hurt, dance like nobody's watching, and live like its heaven on earth.” Mark Twain

mti

Bericht door mti » 06 feb 2014, 11:37

Ook één van mijn favorieten.
En in deze combinatie in het kwadraat ! :wink:

Lotte

Bericht door Lotte » 06 feb 2014, 12:01

Hey Muti,

bedankt voor de link naar dat artikel, de moeite idd!
Voor wie 't nog niet heeft gelezen... deze teaser: ‘Er is een strijd tussen onze neiging tot hechting en onze seksuele, libidineuze ongebreideldheid’

Ik bevind me midden in die strijd denk ik, ook wel es mid-life genoemd... 't enige faire van mezelf is dat ik er hier in huis niet mee ben begonnen, het begon pas toen ik na 20 jaar samen plots weer "op 't straat" stond ...

Lotte
“Sing like no one's listening, love like you've never been hurt, dance like nobody's watching, and live like its heaven on earth.” Mark Twain

Plaats reactie