AD(h)D : Ik denk in beelden, jij onderwijst in woorden.

Hier kan je verwijzen naar interessante boeken die je gelezen hebt met betrekking tot de thema's op deze site
Plaats reactie
130622

AD(h)D : Ik denk in beelden, jij onderwijst in woorden.

Bericht door 130622 » 09 mar 2011, 11:18

Ik denk in beelden, jij onderwijst in woorden
Het huidige onderwijs geeft helaas te weinig ruimte voor de creatieve verbeelding. Als je maar in het verwachte denkpatroon past ben je "intelligent"; waaraan voorbij gegaan wordt aan persoonlijke talenten.
Kinderen worden volgepropt met feiten, voorgekauwde kennis en getallen, die eenvoudig in boeken en op internet te vinden zijn.
Dit is een citaat uit dit artikel over beelddenkers

Wat ik allemaal lees in dit boek en wat ik allemaal ervaar met m'n ADD gelabelde dochter , overtuigt me meer dan ooit dat het onderwijssysteem rampzalig ouderwets is in vergelijking met de maatschappij waarin onze kinderen opgroeien.
De kloof tussen beide is zo groot dat vele kinderen met AD(h)D erin simpelweg invallen...
Het "systeem" slaagt erin hen de deur te wijzen en uit te schakelen, dat terwijl ze boordevol capaciteiten zitten.
Hun manier van denken wordt als een gebrek of stoornis gezien , terwijl het net hun sterkte is.
Wel mis ik wat nuancering in het boek. Het lijkt wel of elk kind met ADHD een probleem met taal (dyslexie) zou hebben, en met het taalgericht onderwijs, wat helemaal niet klopt met de realiteit. Mijn dochter heeft rekenenproblemen en dat lijkt bijna zelfs niet eens in dat "plaatje" te passen...

Plaats reactie