Einde Houvast?

Afspraken en regels.
Hier kun je al je vragen, suggesties en op- of aanmerkingen over de site en/of het forum kwijt.
Neem even de moeite om dit door te nemen.
Houvast-team

Einde Houvast?

Bericht door Houvast-team » 16 feb 2014, 11:59

Beste Houvasters,

Het is reeds langer bekend dat Houvast het alsmaar moeilijker heeft om mensen aan te trekken die een deel van hun tijd willen investeren in het draaiende houden van dit initiatief.
Op onze laatste oproep voor nieuwe teamleden hebben we vooralsnog geen enkele reactie gekregen. Men kan weliswaar nog tot 23/2 zijn kandidatuur stellen, maar we vrezen dat dat niet zoveel verandering meer zal brengen.
Daar waar we in de voorbije paar jaren nog verder konden met een alsmaar kleiner team, zijn we nu op het punt gekomen dat we genoodzaakt zullen zijn om op de volgende algemene vergadering van 9 maart 2014 vzw Houvast te ontbinden indien er geen nieuwe teamleden bijkomen. We zullen immers niet meer kunnen voldoen aan de vereiste voor een vzw, namelijk dat er minstens 3 bestuursleden moeten zijn.
Dat betekent dan ook meteen het einde van de website, het forum en de chat.
We vinden het bijzonder jammer dat een initiatief dat voor zovele mensen een wezenlijk verschil maakt om hun leven terug op te bouwen en vorm te geven na een relatiebreuk of na het overlijden van de partner, moet ophouden te bestaan bij gebrek aan geëngageerde mensen. Het is niet anders.

Het Houvast-team

linda louisa

Re: Einde Houvast?

Bericht door linda louisa » 16 feb 2014, 23:47

ik weet dat jullie dat waarschijnlijk al tot in de treure gedaan hebben maar kunnen jullie hier misschien nog eens duidelijk zeggen wat er van zo'n bestuurslid verwacht wordt?

Ik kan het begrijpen als jullie nu zuchten "voor de zoveelste keer" maar misschien helpt het... 8)
"This hole in my heart is in the shape of you and no-one else can fit it.
Why would I want them to?"
Jeanette Winterson

141110

Bericht door 141110 » 16 feb 2014, 23:57

linda louisa schreef:ik weet dat jullie dat waarschijnlijk al tot in de treure gedaan hebben maar kunnen jullie hier misschien nog eens duidelijk zeggen wat er van zo'n bestuurslid verwacht wordt?
Uit één van de vorige oproepen (van enkele jaren geleden)

Profiel:
Kandidaat-teamleden moeten minstens 6 maanden geregistreerd zijn en bereid zijn verder te werken vanuit de visie van Houvast. Het moeten echte ploegspelers zijn, die actief en steeds in teamverband willen meezoeken naar oplossingen. We zoeken gemotiveerde mensen met een duidelijke mening i.v.m. Houvast-aangelegenheden, die hun mening durven laten horen en verdedigen in het team, maar toch bereid zijn om persoonlijke voorkeuren en standpunten ondergeschikt te maken aan de teamregels en procedures bij het nemen van beslissingen. Discretie is een absolute voorwaarde. Tevens moeten ze zeer regelmatig (dagelijks, maar als het niet anders kan minimaal om de 3 dagen) het forum kunnen volgen.
Het team vergadert gemiddeld om de 2 maanden. Teamleden worden verondersteld regelmatig deel te nemen aan die vergaderingen. Ook bij de Houvast-evenementen zoals de jaarlijkse fuif en de familiedag wordt van elk teamlid een actieve deelname verwacht.

Wat krijg je er voor terug? Heel veel voldoening en het goede gevoel mee te werken aan iets dat voor veel mensen in een moeilijke situatie een grote steun betekent.

Werner
Teamlid

Bericht door Werner » 17 feb 2014, 07:33

Even dat van die vergaderingen wat relativeren; bij een vernieuwd team zal dat misschien even zo frequent nodig zijn, maar eens op kruissnelheid is dat bijlange zo dikwijls niet hoor :wink: .
No one is useless in this world who lightens the burdens of another (Charles Dickens)

Duiker

Bericht door Duiker » 17 feb 2014, 10:36

En kan er afgeweken worden van die 6-maanden regel, of kan er een tijdelijke overgang zijn?

Ik heb hier letterlijk houvast gehad toen ik het zeer moeilijk had, en zou heel graag hebben dat HV blijft bestaan. Zowel voor de oudjes als nieuwelingen. Maar zoals de regels nu zijn kan ik pas iets doen tegen mid mei :evil:

't Is misschien maar een druppel, maar een volle emmer bestaat nog altijd uit veel druppels...

Bruno

Bericht door Bruno » 17 feb 2014, 10:48

Dag houvast team,

Tot nu heeft houvast al heel veel voor me betekend, misschien zeggen we het niet genoeg, zodat jullie daar verder voldoening uit kunnen halen.
Voor mezelf zou ik het einde van houvast ervaren als een echt verlies, alweer op een korte tijd. Het klinkt misschien overdreven, maar het is dat helemaal niet als ik zeg dat houvast ook echt mijn houvast is in veel dingen. Dat houvast verliezen zou me echt zwaar vallen.

Teamlid worden dan maar? Dagelijks het forum volgen, meerdere activiteiten per jaar mee organiseren, de vergaderingen. Het moet allemaal haalbaar blijven; Full-time werken, alleenstaande ouder, de verplaatsingen voor vergaderingen, en ja ook het kostenplaatje van nog meer verplaatsingen.
Dan vraag ik me af of het mogelijk is iets te betekenen door een deeltaak op te volgen. Een deel van het forum meelezen, 1 activiteit mee de schouders onder zetten,... Misschien zijn er nog mensen die dit zo zien, die wel iets willen betekenen, maar hun eigen draagkracht niet willen overstijgen, want dit is nu eenmaal een periode waar net naar die draagkracht veel zorg moet gaan, om zelf te blijven functioneren.
Als er op die manier veel mensen iets willen betekenen, al dan niet als teamlid, kunnen de'officiële' teamleden wat ontlast worden, is hetzelfde werk verdeeld onder veel meer mensen.
Ik ben benieuwd of er nog mensen er zo naar kijken?

Bruno
Still Alive

mv2

Bericht door mv2 » 17 feb 2014, 11:53

Bruno, ik volg jouw mening wel.

Maar ben ik zelf in staat om dit aan te kunnen? Ik zie het ook als een groot verlies voor mezelf moest houvast verdwijnen. Maar mijn eigen draagkracht is momenteel zo klein...
Een deel voor je rekening nemen lijkt me dan misschien wel een goede oplossing, als dit mogelijk is, onder hun motto "vele handen maken licht werk..."

Houvast die zou verdwijnen, het zet aan tot nadenken...

mv2
Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

T T

Bericht door T T » 17 feb 2014, 12:05

Bruno schreef:Dag houvast team,

Dan vraag ik me af of het mogelijk is iets te betekenen door een deeltaak op te volgen. Een deel van het forum meelezen, 1 activiteit mee de schouders onder zetten,... Misschien zijn er nog mensen die dit zo zien, die wel iets willen betekenen, maar hun eigen draagkracht niet willen overstijgen, want dit is nu eenmaal een periode waar net naar die draagkracht veel zorg moet gaan, om zelf te blijven functioneren.
Ik ben benieuwd of er nog mensen er zo naar kijken?

Bruno
idd Bruno, zo hou ik mij bezig met uitjes en tracht mensen te helpen die zelf uitjes organiseren of bvb nieuwelingen op de chat wegwijs maken in het overdonderend geheel dat houvast toch in het begin is, ook onofficieel kan men helpen he. :wink:

TT
ik was het beu om in een cirkeltje te lopen...
Wie de kudde volgt, loopt in de stront

Werner
Teamlid

Bericht door Werner » 17 feb 2014, 12:08

mv2 schreef:Een deel voor je rekening nemen lijkt me dan misschien wel een goede oplossing, als dit mogelijk is, onder hun motto "vele handen maken licht werk...
Binnen het Houvast-team wordt er zowiezo een taakverdeling afgesproken; het is zeker niet zo dat iedereen verondersteld is van alles te doen en te kunnen.

Alleen, het reglement voorziet tot 11 leden, en daar zouden er dus volgende maand amper vier van over schieten (waarvan twee dan nog eigenlijk ex-teamleden die vorig jaar terug bijgesprongen zijn omdat dat toen ook dringend nodig was en niemand anders reageerde).

Ik heb in lang vervlogen tijden nog een team met negen leden gekend, dat was inderdaad makkelijker werken (enkel een consensus vinden was soms wat moeilijker :lol: ).

Het argument "tijd" is volgens mij een vals argument; meer tijd dan je hier nu zowiezo al zit zou het voor een heleboel gebruikers niet zijn - het is eerder het verschil tussen geëngageerde tijd en vrijblijvende tijd.
No one is useless in this world who lightens the burdens of another (Charles Dickens)

141110

Bericht door 141110 » 17 feb 2014, 13:59

werner schreef:Het argument "tijd" is volgens mij een vals argument; meer tijd dan je hier nu zowiezo al zit zou het voor een heleboel gebruikers niet zijn - het is eerder het verschil tussen geëngageerde tijd en vrijblijvende tijd.
Zo ervaar ik dat dus ook. Ik las vroeger zo goed al alles op het forum, dat doe ik nu nog steeds. Ik hou graag voeling met wat er 'leeft'. Ik kom heel veel keer per dag wel eens kijken, maar vaak is dat dan echt niet meer dan 1 à 2 minuten wat bijlezen.
Mijns inziens wordt de tijd die het vraagt héél zwaar overschat.

En het aantal verplaatsingen is ook echt wel niet overdreven. Laat ons eerlijk zijn: binnen drie weken is het mijn vierde vergadering sinds ik teamlid ben (maart 2012). Maar net omdat we zo weinig irl vergaderen, denk ik dat het echt wel nodig is dat iedereen er die keren ook zoveel mogelijk is.
En wat de taken op het forum betreft, hebben we zoals Werner zegt een taakverdeling. Je engageert je voor zoveel je wil en voor wat je wil uiteindelijk.

Lotte

Bericht door Lotte » 17 feb 2014, 15:08

Hey Eefke,

even héél praktisch.. waar gaan die vergaderingen dan meestal door?

Lotte
“Sing like no one's listening, love like you've never been hurt, dance like nobody's watching, and live like its heaven on earth.” Mark Twain

Bieke
Teamlid

Bericht door Bieke » 17 feb 2014, 18:32

Lotte schreef:even héél praktisch.. waar gaan die vergaderingen dan meestal door?
Dat varieert. Gewone teammeetings bij iemand thuis, de algemene vergadering op een in overleg bepaalde publieke plek.
En de laatste paar jaar zijn er maximaal 3 teammeetings op een jaar geweest. Indien nodig kunnen we ook online vergaderen, dat scheelt al heel wat.

Je bepaalt idd zelf hoeveel tijd je aan HV wil en kan spenderen, maar op momenten dat er issues zijn op de site kan het soms heel intensief worden, en op die momenten moeten we wel op iedereen kunnen rekenen. Zo'n mega-drukke periode is inmiddels wel al zeker een jaar geleden.

Marc
Teamlid
Contacteer:

Bericht door Marc » 17 feb 2014, 19:56

Vraagje uit .... gewoon graag weten :wink:

Wie blijft er momenteel nog aan boord ?
“In three words I can sum up everything I've learned about life: it goes on.”
- Robert Frost -

jordaantje

Bericht door jordaantje » 17 feb 2014, 20:02

Wel...ik wil hier eigenlijk best es over nadenken.
Heel wat veranderingen en dit kan er mss best bij.
Hv verliezen is geen optie!
Ik bekijk dit en mail ;-)

Bieke
Teamlid

Bericht door Bieke » 17 feb 2014, 20:16

Marc schreef:Vraagje uit .... gewoon graag weten :wink:

Momenteel iedereen behalve Eric.
'Iedereen' dat is dan: Eefke, Prutske (zolang die ons wil en kan blijven depanneren), Werner en ikzelf. Resterende bestuursleden: Eefke en ikzelf.

Mams

Bericht door Mams » 17 feb 2014, 20:33

Idd die draagkracht.... Het is niet dat ik geen interesse heb, maar eerder het gevoel dat ik me zou engageren voor iets dat uiteindelijk te veel wordt. Dezelfde reden dat ik me ook niet inschrijf bij oudervergaderingen op school. Vergaderingen die dan net vallen in de week dat zoon bij mij is en ervoor zorgen dat ik dan een babysit moet zoeken. Iets waar ik geen zin in heb, aangezien zoon al maar een week bij mij is.

En ik geef toe misschien denk ik ook vaak te veel na over zo'n dingen. ;)

141110

Bericht door 141110 » 17 feb 2014, 20:46

Marc schreef:Vraagje uit .... gewoon graag weten :wink:

Als ik even voor mezelf mag spreken.
Als HV nog een toekomst heeft dan wil ik daar graag nog minstens een tijdje actief deel van uitmaken. Ik ben hieraan, intussen bijna twee jaar geleden, begonnen met heel veel zin en enthousiasme. En voor het grootste deel is er dat nog steeds. Ik zie nog heel veel mogelijkheden om dit initiatief nog beter te maken. Ik hoop dan ook op mensen die mee aan de kar willen trekken, mensen met goeie nieuwe verfrissende ideeën.

Werner
Teamlid

Bericht door Werner » 17 feb 2014, 20:47

Marc schreef:Wie blijft er momenteel nog aan boord ?
Ik wil ook nog een tijd door gaan :yes:

JackieV

Bericht door JackieV » 17 feb 2014, 22:37

Ik zit ook met de bedenking draagkracht (pas gescheiden, kinderen wonen 26 dagen per maand bij mij dus weinig vrijetijd, nog volop op zoek hoe dat nieuwe leven te leiden) en ben ook nog geen 6mnd lid en dus misschien ook nog vrij onervaren.
MAAR: ik zou het rampzalig vinden moest HV er niet meer zijn. Het maakt zooo'n groot verschil om al die steun en herkenning hier te vinden op het moment dat al je zekerheden wegvallen. Echt van onschatbare waarde.
Dus indien mogelijk, en indien nodig, wil ik me gerust engageren, al is het maar voor deeltaken of kleine dingen.

Marc
Teamlid
Contacteer:

Bericht door Marc » 17 feb 2014, 23:34

Werner schreef:
Marc schreef:Wie blijft er momenteel nog aan boord ?
Ik wil ook nog een tijd door gaan :yes:
:thumbup:

En wat is het totaal bestuursleden dat jullie, de overblijvers, in gedachten hebben om goed te kunnen draaien.
“In three words I can sum up everything I've learned about life: it goes on.”
- Robert Frost -

Plaats reactie