De Houvastvisie verwoord...

Afspraken en regels.
Hier kun je al je vragen, suggesties en op- of aanmerkingen over de site en/of het forum kwijt.
Neem even de moeite om dit door te nemen.
Plaats reactie
cactus
Contacteer:

Houvastvisie

Bericht door cactus » 14 aug 2006, 16:55

Dag team

Ik heb de mededeling "de houvastvisie verwoord..." vandaag nog eens nagelezen, en ik moet zeggen, chapeau, die is realistisch, pragmatisch - enfin er is goed over nagedacht door mensen die HV goed kennen en kunnen inschatten wat er omgaat.

Maar als onderaan deze mededeling wordt gezegd dat jullie graag onze mening daarover willen weten, mag ik dan gewoon eens vragen via welk kanaal we verondersteld worden dit te doen? Mag dit via het forum? Mag daar over gediscussieerd worden? Of moet dit via andere kanalen gebeuren?

Ik wil hier zeker geen polemiek starten, maar ik heb toch wel enkele opmerkingen die ik zou willen kenbaar maken, dus de vraag is gewoon via welke weg ik dat moet doen?

Groeten

C
"every new beginning comes from some other beginnings end"
(semisonic)
www.casacampello.be

081215

Bericht door 081215 » 14 aug 2006, 19:36

Het lijkt mij simpel, Cactus.
Word je bericht als "er over" beschouwd ga je er uit.
Er bestaan een aantal "penalty's" en worden doorgevoerd als er overeenstemming in het team bereikt is.
Heb je een vraag?
Denk er even over na en plaats ze waar ze thuis hoort.
Vergeet nooit dat deze site, dit initiatief, deze hulppost berust op vrijwilligers.

Houvast-team

Bericht door Houvast-team » 14 aug 2006, 19:54

Het verwoorden van een visie is een niet zo makkelijke maar zeker interessante denkoefening in elk bedrijf, project, ...
Zoals ook hierboven aangehaald is het ook een dynamische gegeven; iets dat voortdurend beïnvloed wordt door de (veranderende) omgevende factoren en geregeld opnieuw moet geherevalueerd worden.

Omdat vzw Houvast een project is door en voor alleenstaande ouders gaan we ervan uit dat ook jullie hieromtrent bepaalde ideeen, opmerkingen hebben en zien een open discussie hieromtrent dan ook als zeer interessant en waardevol.

Uiteraard gaan we ervan uit dat dit alles gebeurt binnen de lijnen van de gestelde forumregels en dus zeker in een constructieve sfeer..

Benieuwd naar jullie ideeen hierover..

Houvast-team.

cactus
Contacteer:

Bericht door cactus » 14 aug 2006, 20:08

Er bestaan een aantal "penalty's" en worden doorgevoerd als er overeenstemming in het team bereikt is.
Heb je een vraag?

Je begrijpt me verkeerd Peter. Het was niet simpel, het was niet mogelijk. Tot deze middag stond dit onderwerp niet open om op te reageren, het was gewoon een gesloten mededeling met aan het eind te vraag om onze ideeën kenbaar te maken. Dus heb ik een nieuwe topic geopend om mijn vraag (hoe moeten we reageren?) te stellen, een bericht dat het team naar hier verplaatst heeft. Een goede oplossing vind ik.

Verder heb ik helemaal niet de gewoonte, noch de ambitie om berichten die "erover" zijn neer te poten hoor. Daar ging het eigenlijk niet over. Ik vroeg gewoon naar het "hoe", dat is alles.

C
"every new beginning comes from some other beginnings end"
(semisonic)
www.casacampello.be

080430

Bericht door 080430 » 14 aug 2006, 20:15

cactus schreef:
Heb je een vraag?

Je begrijpt me verkeerd Peter. Het was niet simpel, het was niet mogelijk. Tot deze middag stond dit onderwerp niet open om op te reageren, het was gewoon een gesloten mededeling met aan het eind te vraag om onze ideeën kenbaar te maken. Dus heb ik een nieuwe topic geopend om mijn vraag (hoe moeten we reageren?) te stellen, een bericht dat het team naar hier verplaatst heeft. Een goede oplossing vind ik.

Verder heb ik helemaal niet de gewoonte, noch de ambitie om berichten die "erover" zijn neer te poten hoor. Daar ging het eigenlijk niet over. Ik vroeg gewoon naar het "hoe", dat is alles.

C
Deze topic stond open vanaf het moment dat ie gepost geweest is, de aanzet, de topic van Danbuys werd gesloten met een verwijzing naar deze topic.

Dus mensen, we zien hier graag jullie reacties over de Houvast-visie.

Grtz,

Nic

Nathesi

Bericht door Nathesi » 14 aug 2006, 20:45

Peter schreef:Heb je een vraag?
Dat deed Cactus toch net?
Cyber schreef:Deze topic stond open vanaf het moment dat ie gepost geweest is
Nadat ik de topic van Cactus las ben ik komen kijken, en het stond inderdaad open. Maar ik begrijp de verwarring wel, want toen ik die mededeling voor het eerst las hab ik me ook afgevraagd waar we moesten (of mochten ;-) ) reageren... Niet gezien dat de topic openstond voor reacties, waarschijnlijk eenvoudigweg omdat mededelingen meestal gesloten zijn...
Op een dag ontmoetten Vriendschap en Liefde elkaar. Liefde vroeg: "Waarom besta jij, terwijl ik al besta?"
Vriendschap glimlachte en zei: "Om een glimlach te brengen waar jij tranen achterlaat"

Werner
Teamlid

Bericht door Werner » 15 aug 2006, 08:43

Vooruit dan maar, even inhoudelijk:
Iedereen die dagelijks of periodiek mee instaat voor de opvoeding of zorg voor kinderen en niet samenleeft met de andere ouder van die kinderen .
Regelmatig komen hier mensen terecht nog voordat ze uiteen zijn , en er is minstens één geval van twee ouders die hier terecht gekomen zijn na hun scheiding maar intussen weer samen wonen. Volgens bovenstaande formulering behoren deze voorbeelden nog niet, respectievelijk niet meer tot de doelgroep. Wat bij mij dan de vraag op roept, in het licht van de gekozen tekst, wat doet Houvast hiermee, en wie beslist daarover?
No one is useless in this world who lightens the burdens of another (Charles Dickens)

080614

Bericht door 080614 » 15 aug 2006, 09:50

als je nu zegt:

iedereen die een opvoedings- en/of gezagspositie bekleedt of wenst te bekleden en daarin belet wordt, in het leven van een kind (kinderen) die te maken hebben/hadden met een breuk tussen de initiële opvoeders of verlies van één van beide opvoeders.

dan zie ik niemand meer tussen de mazen van het net glippen? (ik denk toch dat het duidelijk moet zijn dat iedereen die hier nu zit nog steeds welkom is)...

Nathesi

Bericht door Nathesi » 15 aug 2006, 10:53

Werner schreef:Volgens bovenstaande formulering behoren deze voorbeelden nog niet, respectievelijk niet meer tot de doelgroep.
In die bewoordingen staat de doelgroepbeschrijving wel al lang op de homepagina hé, daar is niks nieuws aan. (wat niet wil zeggen dat er niks aan zou mogen veranderen natuurlijk)
emmy2 schreef:iedereen die een opvoedings- en/of gezagspositie bekleedt of wenst te bekleden en daarin belet wordt, in het leven van een kind (kinderen) die te maken hebben/hadden met een breuk tussen de initiële opvoeders of verlies van één van beide opvoeders.
Als je dat zo gaat verwoorden en op de site zetten, dan maak je het m.i. toch wat té gemakkelijk. Dan heeft men geen argument meer tegen eender wie die niet bij de doelgroep hoort...

Koppels met kinderen: "Ja maar, wij hebben ooit op scheiden gestaan hoor!"

Alleenstaanden zonder kinderen: "Ja maar, ik heb ooit een relatie gehad met iemand met kinderen, daar was een breuk, en ik wens toch verder gezag uit te oefenen"

Misschien een beetje overdreven gesteld, maar toch...
emmy2 schreef:(ik denk toch dat het duidelijk moet zijn dat iedereen die hier nu zit nog steeds welkom is)
Je past een doelgroepbeschrijving toch niet aan aan de mensen die er toevallig zitten? Je legt vast wat je doelgroep moet zijn, en dan waak je erover dat die doelgroep bereikt wordt.

Mits de nodige uitzonderingen natuurlijk. Ik vind dat regels sowieso strikter dienen opgesteld worden dan je ze effectief gaat uitvoeren, al was het maar om iets achter de hand te hebben wanneer er duidelijk over de grenzen gegaan wordt.

Wat die uitzonderingen zijn, kan het team dat niet gewoon naar eer en geweten bepalen, simpelweg uitgaande van de vraag 'heeft deze persoon Houvast nodig en/of kan hij/zij vanuit zijn/haar ervaring een meerwaarde betekenen voor het forum?"

De eerste groep waar Werner over spreekt, mensen die hier terechtkomen nog voordat ze uiteen zijn, die hebben m.i. Houvast nodig. Enerzijds omdat ze geconfronteerd worden (al dan niet voorbarig) van alleenstaand ouderschap, en daar steun bij kunnen gebruiken, anderzijds (in het geval van mensen die zelf het uiteen gaan overwegen) omdat ze hier geconfronteerd worden met de gevolgen van scheiding, en misschien door het lezen een tweede keer zullen nadenken...

Die moet men dus volgens mij toelaten. Hen expliciet vermelden in de doelgroepbeschrijving vind ik echter niet nodig, omdat je dan de deur wagenwijd openzet...

De tweede groep, zijnde mensen die uiteen waren toen ze hier terechtkwamen maar intussen terug bij elkaar zijn, die vormen voor mij een duidelijke meerwaarde voor HV, aangezien ze de problematiek kennen, en uit ervaring kunnen spreken. Plus dat ze de positieve boodschap meegeven dat het soms ook, na een gevecht, weer goed kan komen...
Puur gevoelsmatig ook, mensen die dankzij HV elkaar teruggevonden hebben, die kan je toch niet straffen door hen te verjagen van iets waar ze intussen een emotionele band mee hebben?

Deze groep kan misschien wel vermeld worden in de doelgroepbeschrijving, als daar dan ook heel duidelijk bij vermeld wordt dat er op het moment van de registratie effectief een breuk moet zijn.

Mijn bescheiden mening ;-)

Geplaatst na 13 minuten 40 seconden:
Cyber schreef:Dus mensen, we zien hier graag jullie reacties over de Houvast-visie.
Geheel terzijde, en absoluut niet verwijtend bedoeld... Maar dit klinkt alsof het de bedoeling is dat wij eventjes zeggen wat we ervan denken, en dat jullie dat simpelweg gaan lezen, om reacties al dan niet in jullie besluiten als team op te nemen, en ik neem aan dat dat ook de bedoeling is.

Ik vraag me alleen af of het niet interessant zou zijn als de teamleden gewoon persoonlijk mee zouden 'praten' over de onderwerpen waarover discussie blijkt te zijn. Over de onderwerpen die leven op het forum dus.
Het lijkt me wel interessant om die discussies te voeren, en de verschillende visies van de teamleden te zien.
Daarna kan dan een algemeen besluit komen van het team als geheel, waarin al dan niet iets gewijzigd is aan de formulering van de visie...

Op die manier wordt het niet alleen persoonlijker, maar zien we ook eens een beetje meer van nabij hoe binnen het team compromissen gesloten worden, terwijl we nu meestal enkel geconfronteerd worden met het gevormde standpunt van het team (als geheel).

Iets wat me vrij nuttig lijkt op dit moment van vernieuwing waar we beland zijn...
Op een dag ontmoetten Vriendschap en Liefde elkaar. Liefde vroeg: "Waarom besta jij, terwijl ik al besta?"
Vriendschap glimlachte en zei: "Om een glimlach te brengen waar jij tranen achterlaat"

Werner
Teamlid

Bericht door Werner » 15 aug 2006, 11:43

Nathesi schreef:Die moet men dus volgens mij toelaten. Hen expliciet vermelden in de doelgroepbeschrijving vind ik echter niet nodig, omdat je dan de deur wagenwijd openzet...
Met andere woorden: een doelgroepomschrijving is niet hetzelfde als toelatingscriteria. In dat geval vormt de bestaande omschrijving geen probleem imho.
No one is useless in this world who lightens the burdens of another (Charles Dickens)

Houvast-team

Bericht door Houvast-team » 15 aug 2006, 12:04

We zijn vooral geinteresseerd naar jullie reacties om te leren in hoeverre jullie de 'HV-visie' zoals samengevat door het team onderschrijven en waar jullie discussiepunten zien. Deze punten worden in kaart gebracht en binnen team verder besproken maar kunnen ook op algemene vergaderingen geagendeerd worden..

Zo bijvoorbeeld de discussie omtrent de doelgroep die aan bod kwam op de laatste algemene vergadering en waarbij geconcludeerd werd dat we de doelgroepsbepaling niet teveel mogen 'opentrekken' om zo het specifieke karakter van Houvast niet te verliezen... evenwel willen we bij deze problematiek vooral pragmatisch te werk gaan en zeker geen 'jacht' maken op eventuele niet-alleenstaande-ouders die op de site zouden vertoeven.

Het is zeker de bedoeling om de discussie omtrent de visie geregeld aan bod te laten komen in de (aangevulde) teamgroep.

Wat betreft de transparantie in de teambeslissingen achten wij het niet opportuun om teambeslissingen en de individuele standpunten 'naar buiten toe' verder toe te lichten.

Houvast-team

Loekie

Bericht door Loekie » 18 aug 2008, 07:58

De eerste groep waar Werner over spreekt, mensen die hier terechtkomen nog voordat ze uiteen zijn, die hebben m.i. Houvast nodig. Enerzijds omdat ze geconfronteerd worden (al dan niet voorbarig) van alleenstaand ouderschap, en daar steun bij kunnen gebruiken, anderzijds (in het geval van mensen die zelf het uiteen gaan overwegen) omdat ze hier geconfronteerd worden met de gevolgen van scheiding, en misschien door het lezen een tweede keer zullen nadenken...
Deze vind ik eerlijk gezegd wel interessant. Mochten we op voorhand op deze site zijn gestoten, dan zouden we wellicht eens verder hebben nagedacht, zeker weten...Als je leest wat de gevolgen (kunnen) zijn, dan ga je inderdaad toch wel nadenken hoor, alles afhankelijk van de omstandigheden natuurlijk.

Tine

Bericht door Tine » 20 aug 2008, 18:21

oke
ik ben dus al een uitzondering van de doelgroep.
Mijn man is na enkele maanden teruggekeerd. Houvast betekende toen en nu nog steeds een belangrijk steunpunt in deze moeilijke situatie. Ik heb nooit echt beseft dat ik eigenlijk niet meer tot de doelgroep behoorde, net omdàt ik nog veel steun heb aan deze site.
Toch even over nadenken of ik hier inderdaad nog thuis hoor...

Plaats reactie